Show simple item record

dc.contributor.advisorFidje, Anders Skarpeteig
dc.contributor.authorHeddeland, Tonje
dc.contributor.authorThorbjørnsen, Amelia Sæves
dc.date.accessioned2023-07-05T16:23:38Z
dc.date.available2023-07-05T16:23:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765519:37702174
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076235
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å undersøke matematikklæreres oppfatninger om bruk av digital teknologi i matematikkundervisning. For å kunne besvare dette har vi tre forskningsspørsmål: 1. Hvilke oppfatninger har matematikklærere i ungdomsskolen av digital teknologi i matematikk? 2. Hvilke potensialer og utfordringer ser matematikklærere i ungdomsskolen ved bruk av digital teknologi i matematikk? 3. Hvilke digitale teknologier bruker matematikklærere i ungdomsskolen i matematikk, og hvordan utvikler matematikklærere sin kunnskap i bruk av digitale teknologier? Det teoretiske rammeverket brukt i denne oppgaven er TPACK-modellen og PfDK-rammeverket, i tillegg til tidligere forskning. For å besvare forskningsspørsmålene ble en kvalitativ flercasestudie valgt som metode, og vi gjennomførte intervjuer med fem matematikklærere som jobber i ungdomsskolen. Det ble brukt en induktiv tematisk analyse for å analysere datamaterialet. Funnene tyder på at det er ulike oppfatninger om bruk av digital teknologi i matematikkundervisningen. Noen av lærerne er mer positive enn andre, og det er ulike grunner til dette. Flere av potensialene og utfordringene lærerne forteller om er like hos flere eller alle av lærerne. Dessuten ser de også potensialer ved spesifikke digitale teknologier. De mest brukte digitale teknologiene hos disse lærerne er GeoGebra, Excel og digitale læringsplattformer. Lærerne forteller om ulike måter å videreutvikle seg på, men det viser seg også at det er ulik motivasjon for å videreutvikle sin digitale kompetanse. Programmering ble en naturlig del av denne studien da det er nytt i LK20, og her viste det seg også å være store forskjeller på motivasjon og interesse for å videreutvikle sin kunnskap om programmering.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMatematikklæreres oppfatninger om bruk av digital teknologi i matematikk
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record