dc.description.abstract | Bakgrunn: I dag lever det ca. 101 000 personer med demens i Norge, hvor antallet forventes
å dobles innen år 2050 på grunn av en økende andel eldre i befolkningen. Det finnes ingen
medisin som bremser utviklingen av demenssykdom. Det er behov for tilrettelagte tilbud for å
bidra til kognitivt stimulerende aktiviteter som en del av behandling for demenssykdom.
Hensikt: Målet med denne masteroppgaven var å få kunnskap om deltakeres, personer med
demens, erfaringer med Voksenskolen. Deres erfaringer som selv deltar, vil kunne gi et bidrag
til kunnskapen om verdien av målrettet og tilrettelagte tilbud.
Problemstilling: Hvordan erfarer personer med demens å delta på Voksenskolen?
Metode: Studien har et kvalitativt forskningsdesign med en fenomenologisk-hermeneutisk
tilnærming. Det ble gjennomført semistrukturerte individuelle intervjuer med personer med
demens. Kirsti Malteruds systematiske tekstkondensering ble benyttet for å analysere data.
Funn: Deltakere ved Voksenskolen erfarte tilbudet som en positiv sosiale opplevelse som ga
struktur og mening i hverdagen. De erfarte at de måtte bruke hodet med kognitive oppgaver
og hadde positive erfaringer med de ansatte. Deltakerne ønsket å fortsette på Voksenskolen og
kunne ønske at flere personer med demens mottok et slikt tilbud.
Konklusjon: Deltakerne ved Voksenskolen har positive erfaringer med tilbudet og opplever
sosial trivsel, mestring og redusert ensomhet. Voksenskolen fungerer som et sosialt treffpunkt
som bidrar til å strukturere hverdagen. Studien viser betydningen av tilrettelagte, målrettede
og personsentrerte tilbud for personer med demens for å opprettholde funksjoner og bedre
livskvalitet. Voksenskolen kan ha en positiv virking på det å leve med og rundt
demenssykdom.
Nøkkelord: Demens, dagaktivitetstilbud, kvalitativ metode, systematisk tekstkondensering | |