Voksenskole for hjemmeboende personer med demens
Abstract
Bakgrunn: I dag lever det ca. 101 000 personer med demens i Norge, hvor antallet forventes å dobles innen år 2050 på grunn av en økende andel eldre i befolkningen. Det finnes ingen medisin som bremser utviklingen av demenssykdom. Det er behov for tilrettelagte tilbud for å bidra til kognitivt stimulerende aktiviteter som en del av behandling for demenssykdom.
Hensikt: Målet med denne masteroppgaven var å få kunnskap om deltakeres, personer med demens, erfaringer med Voksenskolen. Deres erfaringer som selv deltar, vil kunne gi et bidrag til kunnskapen om verdien av målrettet og tilrettelagte tilbud.
Problemstilling: Hvordan erfarer personer med demens å delta på Voksenskolen?
Metode: Studien har et kvalitativt forskningsdesign med en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. Det ble gjennomført semistrukturerte individuelle intervjuer med personer med demens. Kirsti Malteruds systematiske tekstkondensering ble benyttet for å analysere data.
Funn: Deltakere ved Voksenskolen erfarte tilbudet som en positiv sosiale opplevelse som ga struktur og mening i hverdagen. De erfarte at de måtte bruke hodet med kognitive oppgaverog hadde positive erfaringer med de ansatte. Deltakerne ønsket å fortsette på Voksenskolen og kunne ønske at flere personer med demens mottok et slikt tilbud.
Konklusjon: Deltakerne ved Voksenskolen har positive erfaringer med tilbudet og opplever sosial trivsel, mestring og redusert ensomhet. Voksenskolen fungerer som et sosialt treffpunkt som bidrar til å strukturere hverdagen. Studien viser betydningen av tilrettelagte, målrettede og personsentrerte tilbud for personer med demens for å opprettholde funksjoner og bedre livskvalitet. Voksenskolen kan ha en positiv virking på det å leve med og rundt demenssykdom.
Nøkkelord: Demens, dagaktivitetstilbud, kvalitativ metode, systematisk tekstkondensering