dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om matetikklærere sin oppfatning av de nye eksamensoppgavene i matematikk i grunnskolen som har kommet i forbindelse med fagfornyelsen. Eksamensoppgaven som det er tatt utgangspunkt i er del 2 av oppgavesettet for eksamen som var tiltenkt våren 2022. Oppgaven er en kvalitativ studie og har fokus på lærernes oppfatning i forbindelse med elevenes tekstforståelse og forutsetning for å besvare eksamensoppgavene, og eksamens påvirkning av undervisning. Problemstillingen til oppgaven lyder som følger:
Hvordan oppfatter lærere de nye eksamensoppgavene i matematikk for ungdomsskolen, i forhold til tekstforståelse, elevforutsetning og påvirkning av undervisning.
Metoden for datainnsamling som har blitt brukt i oppgaven er kvalitativt intervju, og utvalget består av tre lærer i ungdomsskolen. Analysen av intervjuet dannet tre tema for videre presentasjon av datamateriale og drøfting. Disse tre temaene er knyttet opp mot oppgavens problemstilling og er som følge elevenes forståelse av tekstoppgaver, elevens forutsetning for å besvare oppgavene og undervisning.
Drøfting og konklusjon er gjort i lys av teorikapittelet som omfatter blant annet begrepsbruk i matematikkoppgaver, kognitive krav og washback-effekten. Hovedfunnene i forskningen er at lærere er skeptiske til bruk av vanskelige begreper i oppgavene og de er også skeptiske til oppgavenes vanskelighetsgrad. Et annet funn er at lærere bruker tid på å forberede elevene til eksamen, men i forskjellig grad. | |