Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGurvin Opheim, Linda
dc.contributor.authorTjøsvoll, Linda Mari
dc.date.accessioned2023-06-29T16:23:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765519:3091926
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074485
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven er et resultat av en studie hvor jeg har designet, gjennomført og analysert ordinære undervisningssituasjoner innenfor ligningsløsing, med fokus på misoppfatninger. Designet og analysen er inspirert av teorien for didaktiske situasjoner (TDS), og dens metodologi, kalt didaktisk ingeniørvirksomhet. Sistnevnte er benyttet som forskningsdesign i studien. Forskningsspørsmålet jeg ønsker å besvare er: Hvilke faktorer i miljøet ved den planlagte undervisningen kan ha betydning for elevenes læring av den tiltenkte målkunnskapen? For å besvare dette forskningsspørsmålet har jeg benyttet flere metoder for datainnsamling: diagnostiske tester, lydopptak, observasjon og elevarbeid. Basert på tolkning av funn i datamaterialet har jeg identifisert følgende trekk ved miljøet som muliggjørende for elevenes læring av den tiltenkte målkunnskapen: feedback fra medelever, gruppearbeid, helklassesamtale, oppgavebeskrivelse, og elevenes forkunnskaper. Følgende funn i datamaterialet er tolket som forhindrende trekk ved miljøet: samarbeid, mangel på begrunnelse, manglende feedback i oppgavene, og oppgavedesign.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEt TDS-inspirert undervisningsopplegg innenfor ligningsløsing, med fokus på misoppfatninger
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel