• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Teacher Education, level 5-10
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Teacher Education, level 5-10
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers motivasjon i arbeid med virkelighetsnær matematikk

Egeland, Marita; Løyning, Ingeborg Leidland
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uia:inspera:143765519:34447598.pdf (1.313Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3074483
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Teacher Education, level 5-10 [238]
Abstract
Formålet med denne studien var å undersøke hvordan arbeid med virkelighetsnære matematikkoppgaver påvirket motivasjonen til elever i matematikkfaget. Vi ønsket at elevene skulle lage sine egne problemstillinger basert på virkelige situasjoner og løse dem i form av en oppgave. Hensikten var at oppgavene skulle oppleves mest mulig virkelighetsnære for dem. Med utgangspunkt i en pilotstudie vi gjennomførte i 2022 valgte vi å utføre et undervisningseksperiment i en 9. klasse, hvor elevene jobbet med slike oppgaver i grupper. Problemformuleringene elevene utførte kan ses i sammenheng med en modelleringsprosess, der elevene “matematiserte” et problem fra det virkelige liv. Forskningsspørsmålet vårt ble dermed:

Hvordan påvirker virkelighetsnær matematikk med vekt på elevmedvirkning motivasjonen til elever i 9.klasse?

Vi gjennomførte en kvalitativ studie der vi fulgte en 9.klasse i fem matematikktimer for å lete etter tegn på motivasjon. Dermed ble observasjoner, sammen med intervjuer av et utvalg elever, våre datainnsamlingsmetoder. I tillegg var klassens faglærer med som observatør, og som informant i et eget intervju. Vi hadde kjennskap til klassen på forhånd og kunne derfor, sammen med deres faglærer, få mulighet til å avdekke oppgavenes påvirkning på elevenes motivasjon på en bedre måte enn om vi var ukjente. Observasjonene ble delt inn i forskjellige kategorier som til slutt endte i en gjennomgående analyse sammen med funn fra transkriberinger av intervjuene.

Resultatene våre viser flere tegn på økt indre motivasjon hos elevene i arbeid med de egenvalgte problemstillingene. Flere av elevene hadde en positiv opplevelse av prosjektet, og opplevde mestring og stolthet over eget arbeid. I tillegg la oppgaven til rette for autonomi, som gjorde at elevene følte seg mer frie til å jobbe med noe de syntes var interessant og tilpasset deres faglige nivå. Likevel opplevde vi at elevene som ikke var tilstede i starten av prosjektet var mindre aktive i prosessen. Dette kan skyldes at de opplevde mindre grad av autonomi i arbeidet og at de ikke tok del i de første stegene i modelleringsprosessen. Vi så også at samtlige elevgrupper hadde vanskeligheter med de noen av de siste stegene i modelleringsprosessen, som omhandler å tolke og å sjekke gyldighet på resultatene sine.
 
 
 
Publisher
University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit