Show simple item record

dc.contributor.advisorIngvald Erfjord
dc.contributor.authorLeidland, Ingeborg Løyning
dc.contributor.authorEgeland, Marita
dc.date.accessioned2023-06-29T16:23:48Z
dc.date.available2023-06-29T16:23:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765519:36762642
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074482
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å undersøke hvordan arbeid med virkelighetsnære matematikkoppgaver påvirket motivasjonen til elever i matematikkfaget. Vi ønsket at elevene skulle lage sine egne problemstillinger basert på virkelige situasjoner og løse dem i form av en oppgave. Hensikten var at oppgavene skulle oppleves mest mulig virkelighetsnære for dem. Med utgangspunkt i en pilotstudie vi gjennomførte i 2022 valgte vi å utføre et undervisningseksperiment i en 9. klasse, hvor elevene jobbet med slike oppgaver i grupper. Problemformuleringene elevene utførte kan ses i sammenheng med en modelleringsprosess, der elevene “matematiserte” et problem fra det virkelige liv. Forskningsspørsmålet vårt ble dermed: Hvordan påvirker virkelighetsnær matematikk med vekt på elevmedvirkning motivasjonen til elever i 9.klasse? Vi gjennomførte en kvalitativ studie der vi fulgte en 9.klasse i fem matematikktimer for å lete etter tegn på motivasjon. Dermed ble observasjoner, sammen med intervjuer av et utvalg elever, våre datainnsamlingsmetoder. I tillegg var klassens faglærer med som observatør, og som informant i et eget intervju. Vi hadde kjennskap til klassen på forhånd og kunne derfor, sammen med deres faglærer, få mulighet til å avdekke oppgavenes påvirkning på elevenes motivasjon på en bedre måte enn om vi var ukjente. Observasjonene ble delt inn i forskjellige kategorier som til slutt endte i en gjennomgående analyse sammen med funn fra transkriberinger av intervjuene. Resultatene våre viser flere tegn på økt indre motivasjon hos elevene i arbeid med de egenvalgte problemstillingene. Flere av elevene hadde en positiv opplevelse av prosjektet, og opplevde mestring og stolthet over eget arbeid. I tillegg la oppgaven til rette for autonomi, som gjorde at elevene følte seg mer frie til å jobbe med noe de syntes var interessant og tilpasset deres faglige nivå. Likevel opplevde vi at elevene som ikke var tilstede i starten av prosjektet var mindre aktive i prosessen. Dette kan skyldes at de opplevde mindre grad av autonomi i arbeidet og at de ikke tok del i de første stegene i modelleringsprosessen. Vi så også at samtlige elevgrupper hadde vanskeligheter med de noen av de siste stegene i modelleringsprosessen, som omhandler å tolke og å sjekke gyldighet på resultatene sine.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleElevers moitvasjon i arbeid med virkelighetsnær matematikk
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record