Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReid, David Alexander
dc.contributor.authorGjerløw, Helene
dc.contributor.authorRørvik, Oda Torsdatter
dc.date.accessioned2023-06-29T16:23:45Z
dc.date.available2023-06-29T16:23:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765519:36790941
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074479
dc.description.abstractMed innføringen av den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020, ble viktige kompetanser i matematikkfaget listet opp ved hjelp av kjerneelementene. Disse gir lærerne tydelige retningslinjer for hva som skal gjennomsyre faget på tvers av temaene. Kjerneelementene er hva elevene må lære for å kunne mestre og anvende faget, og de skal bidra til at elevene over tid utvikler forståelse av innhold og sammenhenger. Et av kjerneelementene i matematikk er Resonnering og argumentasjon. Det handler om at elevene skal kunne følge, vurdere og forstå matematiske tankerekker, og at elevene skal begrunne fremgangsmåter, resonnementer og løsninger og bevise at disse er gyldige (Kunnskapsdepartementet, 2019, s.3). I definisjonen av kjerneelementet ligger det et krav om bevis, altså er Resonnering og argumentasjon slik det er definert i læreplanen deduktivt. I vår oppgave ser vi etter hvilke muligheter som finnes for å arbeide med kjerneelementet Resonnering og argumentasjon. For å kunne utvikle elevenes kompetanser knyttet til kjerneelementene, er læreverk et viktig verktøy. Læreverkenes utforming har sterk innvirkning på hvordan undervisning, læring og klasseromspraksis er orkestrert (Ball & Cohen,1996; Davis & Krajcik, 2005, sitert i Ahl et al., 2015, s.179, vår oversettelse). Læreverkene vi undersøker, er lærerveiledningene til to ulike forlag: Cappelen Damm og Gyldendal. Lærerveiledninger gir ofte informasjon om aktiviteter som ikke alltid er tydelig i lærebøker og kan hjelpe læreren med å veilede elevene gjennom aktiviteter. Med dette som bakgrunn, lyder forskningsspørsmålet slik: “Hvilke muligheter finnes for arbeid med kjerneelementet Resonnering og argumentasjon i lærerveiledninger i matematikk for 5-7.trinn?” Da vårt datamateriale er dokumenter, har vi foretatt en todelt dokumentanalyse, der vi har en kort, overfladisk analyse før hovedtyngden blir lagt på dybdeanalysen. Studien er kvalitativ, men har innslag av kvantitativ metode. Vi fant i vår studie at det finnes muligheter for arbeid med Resonnering og argumentasjon i de analyserte lærerveiledningene, men at det med tanke på kjerneelementets sentrale rolle i matematikkundervisningen kunne kommet sterkere til syne i lærerens instruksjoner.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKjerneelementet Resonnering og argumentasjon i lærerveiledninger
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel