Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorZakariya, Yusuf Feyisara
dc.contributor.advisorGjesteland, Thomas
dc.contributor.authorBerg, Morten Tellenes
dc.date.accessioned2023-06-29T16:23:30Z
dc.date.available2023-06-29T16:23:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:147311215:48083316
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074463
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervju av seks førsteårsstudenter på ingeniørstudiet ved Universitetet i Agder Grimstad. Studentene har bidratt med kvalitativ informasjon angående en ny vurderingsform som ble innført høstsemesteret 2022 i kurset matematikk 1. Vurderingsformen ble endret fra en avsluttende eksamen på slutten av semesteret til en mappevurdering med fire delprøver underveis i studiet og en avsluttende innlevering på slutten av semesteret. Dette var grunnlaget for interessant ny forskning av hvordan denne endringen i vurdering påvirket studentenes tilnærminger til læring i matematikk og hvordan deres oppfattelser av den nye vurderingen var. Med dette fokuset ble følgende problemstillinger belyst: 1. Hvordan mappevurdering bestående av delprøver og skriftlig oppgave påvirker ingeniørstudentenes tilnærminger til læring i matematikk 1 kurset ved Universitetet i Agder. 2. Hva er ingeniørstudenters oppfatninger av mappevurdering bestående av delprøver og skriftlig oppgave i matematikk 1 kurset ved Universitetet i Agder. Studien viser til at en ikke kan konkludere nøyaktig hvordan denne vurderingsformen endrer studentenes tilnærminger til læring i matematikk, men at den legger grunnlag for å bygge mestringstro, øke motivasjon, unngå prokrastinering, bedre selv-regulering og mer samarbeid mellom studenter som kan føre til gode formative tilbakemeldinger blant medstudenter. Disse verktøyene er med på å legge en base for å utvikle dybdelæring i matematikk for studenter. Videre er det viktig at kurset, lærere og vurderingen fortsetter å bidra til å utvikle dybdelæring blant studentene. Studentenes oppfatninger av vurderingen er generelt sett positive, hvor de opplever mindre testangst og økt motivasjon. Dette skaper en god holdning blant studentene på skolen. Det er viktig at lærerne har en god dialog med studentene for å unngå at teknologiske feil får negative konsekvenser for studentene, samt at de kan hjelpe i form av tilbakemeldinger etter vurderinger underveis.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleIngeniørstudenters oppfatninger av mappevurdering i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel