dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervju av
seks førsteårsstudenter på ingeniørstudiet ved Universitetet i Agder Grimstad. Studentene har
bidratt med kvalitativ informasjon angående en ny vurderingsform som ble innført
høstsemesteret 2022 i kurset matematikk 1. Vurderingsformen ble endret fra en avsluttende
eksamen på slutten av semesteret til en mappevurdering med fire delprøver underveis i studiet
og en avsluttende innlevering på slutten av semesteret. Dette var grunnlaget for interessant ny
forskning av hvordan denne endringen i vurdering påvirket studentenes tilnærminger til
læring i matematikk og hvordan deres oppfattelser av den nye vurderingen var. Med dette
fokuset ble følgende problemstillinger belyst:
1. Hvordan mappevurdering bestående av delprøver og skriftlig oppgave påvirker
ingeniørstudentenes tilnærminger til læring i matematikk 1 kurset ved Universitetet i
Agder.
2. Hva er ingeniørstudenters oppfatninger av mappevurdering bestående av delprøver og
skriftlig oppgave i matematikk 1 kurset ved Universitetet i Agder.
Studien viser til at en ikke kan konkludere nøyaktig hvordan denne vurderingsformen endrer
studentenes tilnærminger til læring i matematikk, men at den legger grunnlag for å bygge
mestringstro, øke motivasjon, unngå prokrastinering, bedre selv-regulering og mer samarbeid
mellom studenter som kan føre til gode formative tilbakemeldinger blant medstudenter. Disse
verktøyene er med på å legge en base for å utvikle dybdelæring i matematikk for studenter.
Videre er det viktig at kurset, lærere og vurderingen fortsetter å bidra til å utvikle dybdelæring
blant studentene. Studentenes oppfatninger av vurderingen er generelt sett positive, hvor de
opplever mindre testangst og økt motivasjon. Dette skaper en god holdning blant studentene
på skolen. Det er viktig at lærerne har en god dialog med studentene for å unngå at
teknologiske feil får negative konsekvenser for studentene, samt at de kan hjelpe i form av
tilbakemeldinger etter vurderinger underveis. | |