Ingeniørstudenters oppfatninger av mappevurdering i matematikk
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervju avseks førsteårsstudenter på ingeniørstudiet ved Universitetet i Agder Grimstad. Studentene harbidratt med kvalitativ informasjon angående en ny vurderingsform som ble innførthøstsemesteret 2022 i kurset matematikk 1. Vurderingsformen ble endret fra en avsluttendeeksamen på slutten av semesteret til en mappevurdering med fire delprøver underveis i studietog en avsluttende innlevering på slutten av semesteret. Dette var grunnlaget for interessant nyforskning av hvordan denne endringen i vurdering påvirket studentenes tilnærminger tillæring i matematikk og hvordan deres oppfattelser av den nye vurderingen var. Med dettefokuset ble følgende problemstillinger belyst:1. Hvordan mappevurdering bestående av delprøver og skriftlig oppgave påvirkeringeniørstudentenes tilnærminger til læring i matematikk 1 kurset ved Universitetet iAgder.2. Hva er ingeniørstudenters oppfatninger av mappevurdering bestående av delprøver ogskriftlig oppgave i matematikk 1 kurset ved Universitetet i Agder.Studien viser til at en ikke kan konkludere nøyaktig hvordan denne vurderingsformen endrerstudentenes tilnærminger til læring i matematikk, men at den legger grunnlag for å byggemestringstro, øke motivasjon, unngå prokrastinering, bedre selv-regulering og mer samarbeidmellom studenter som kan føre til gode formative tilbakemeldinger blant medstudenter. Disseverktøyene er med på å legge en base for å utvikle dybdelæring i matematikk for studenter.Videre er det viktig at kurset, lærere og vurderingen fortsetter å bidra til å utvikle dybdelæringblant studentene. Studentenes oppfatninger av vurderingen er generelt sett positive, hvor deopplever mindre testangst og økt motivasjon. Dette skaper en god holdning blant studentenepå skolen. Det er viktig at lærerne har en god dialog med studentene for å unngå atteknologiske feil får negative konsekvenser for studentene, samt at de kan hjelpe i form avtilbakemeldinger etter vurderinger underveis.