Helen vil spare 42 kroner hvis bilen kunne fly
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074450Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I 2020 fikk modellering og anvendelser en egen plass som et kjerneelement i læreplanen (LK20).Modellering i undervisningen vil kunne bidra til at elevene lærer hvordan man kan bruke matematikksom et hjelpemiddel i den virkelige verden, og dermed anser matematikk som nyttig både som fagog i livet utenfor skolen.
Vi har gjennomført en kvalitativ casestudie, hvor vi har undersøkt hvordan matematikk 1T-eleverarbeider med matematisk modellering. Vi har fokusert på hvilke momenter i pre-matematiseringsom påvirker elevenes utvikling av en matematisk modell. Med pre-matematisering menes arbeidetelevene gjør før de utvikler en matematisk modell. Vi har også fokusert på elevenes validering, altsåhar vi undersøkt hvordan elevene vurderer resultatene de får på oppgavene. Selve oppgaveneelevene arbeidet med involverte optimaliserende modellering, som vil si at elevene måtte vurderehvilket av to gitte alternativer som var det beste.
Vi har samlet inn og analysert data fra fem grupper elever i en klasse, med tre elever per gruppe.Ved hjelp av observasjon, intervju og elevenes notater fant vi ut at elevene nøler med å brukeantakelser i utviklingen av en matematisk modell, til tross for at de allerede har kommet opp meddisse antakelsene. Det viste seg også at spørsmålsstillingen bryter med elevenes forventninger til enmatematikkoppgave, og at det «beste» alternativet intuitivt blir tolket som «det mest lønnsomme».Når elevene skulle validere resultatet de fikk basert på den matematiske modellen, vurderte deandre faktorer enn kun lønnsomhet. De brukte kunnskap fra deres virkelige liv til å inkludere andrefaktorer som kunne spille inn når de skulle gi et svar på oppgavene. Dette medførte en endring avelevenes definisjon av det «beste» alternativet fra å kun omhandle lønnsomhet til å også inkludereandre relevante faktorer.