Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCanrinus, Esther
dc.contributor.authorReinhard Hansen, Candice
dc.date.accessioned2023-06-23T16:23:25Z
dc.date.available2023-06-23T16:23:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143767129:97478123
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072950
dc.description.abstractThis thesis takes a mixed-methods approach to hear how prospective teachers understand and experience interdisciplinarity in their teacher education. Interdisciplinarity is a resurgent phenomenon in education, with society demanding innovation to solve complex problems. In the recent Norwegian curriculum reform, LK20, three interdisciplinary themes have been introduced, expected to span the entire pedagogical discourse. This has been problematic, with a lack of thorough implementation in curriculum documents and teachers feeling uncertain. Prospective teachers have the opportunity to enter the profession with interdisciplinary integrative ability. However, in this study, prospective teachers report little experience with interdisciplinarity in university and while they meet more interdisciplinarity in praxis, there is a lack of authentic experiences and confident role models. Furthermore, the informants claim an increased focus on subject-specialization, a lack of program coherence and explicit didactics in their teacher education means they are unprepared for the forced interdisciplinarity required in schools. This thesis proposes a profession-oriented, generalist teacher education program with explicit focus on didactics and interdisciplinarity which aims to increase teacher preparedness, professional autonomy and program coherence. Denne oppgaven tar en mixed-methods tilnærming for å høre hvordan fremtidige lærere forstår og opplever tverrfaglighet i lærerutdanningen. Tverrfaglighet er et gjenoppstått fenomen i utdanning, der samfunnet krever innovasjon for å løse komplekse problemer. I den nyligste norske læreplanreformen, LK20, er det introdusert tre tverrfaglige temaer som forventes å gjennomsyre over hele den pedagogiske diskursen. Dette har vært problematisk, med manglende gjennomføring i læreplandokumentene og lærere har følt seg usikre. Potensielle lærere har mulighet til å gå inn i yrket med tverrfaglig integreringsevne. Men i dette studiet rapporterer fremtidige lærere lite erfaring med tverrfaglighet på universitetet og mens de møter oftere tverrfaglighet i praksis, mangler de autentiske tverrfaglig opplevelser og selvsikre rollemodeller. Videre hevder informantene økt fokus på fagspesialisering, manglende programsammenheng og eksplisitt didaktikk i lærerutdanningen gjør at de ikke er forberedt på den tvungne tverrfagligheten som kreves i skolen. Denne oppgaven foreslår et profesjonsrettet, "generalist" lærerutdanningsprogram med eksplisitt fokus på didaktikk og tverrfaglighet som har som mål å øke lærerberedskap, profesjonelle autonomi og programkoherens. Keywords: interdisciplinary, cross-curricular, tverrfaglig, teacher education, lærerutdanning, student perspective, interdisciplinarity, program coherence, integrative, LK20, interdisciplinary tertiary education, transformative, koherens, multidisciplinary
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleInterdisciplinarity in Teacher Education: A mixed-methods study exploring prospective teachers' perceptions and experiences with interdisciplinarity.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel