Show simple item record

dc.contributor.advisorHidle, Walmann, Kari-Mette
dc.contributor.authorEmil Isaksen
dc.contributor.authorHenrik Solvik
dc.date.accessioned2023-05-16T16:23:17Z
dc.date.available2023-05-16T16:23:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:131036098:11598744
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3068250
dc.description.abstractMenneskerettigheter er et komplekst begrep og fenomen, men et meget viktig tema innenfor samfunnsfaget. Denne oppgaven forsøker å utforske dette temaet i samfunnsfag nærmere, ved å analysere lærebøkene som har blitt konstruert i tråd med det nye læreplanverket. Oppgaven ønsker derfor å besvare problemstillingen: Hvordan blir temaet “menneskerettigheter” behandlet i nye lærebøker i samfunnsfag, og oppfyller lærebøkene læreplanverkets krav til menneskerettighetsundervisning? Oppgaven ønsker å få innsikt i det nye læreplanverket og de nye lærebøkene, i forhold til temaet menneskerettigheter. Vårt teoretiske rammeverk redegjør for menneskerettighetslitteratur, læreplanverket, og litteratur som tar for seg undervisning i menneskerettigheter og demokrati og medborgerskap. Studie ønsker også å utforske lærerbokens rolle og posisjon i skolen, og gjøre en analyse av et utvalg lærebøker i samfunnsfag. Problemstillingen og oppgaven besvares ved hjelp av en kvalitativ tekstanalyse. Oppgaven viser at menneskerettigheter som tema i lærebøker blir presentert i hovedsak om menneskerettigheter, der det juridiske og rettslige perspektivet er i hovedfokus. Menneskerettigheter blir ansett som universelle og menneskelig medfødt av natur, men blir samtidig konstruert gjennom lover og konvensjoner, og i kampen mot krenkelser. Lærebøkene fokuserer lite på praktiseringen av menneskerettighetene, og legger ikke nok til rette for ressurser til å praktisere rettighetene innenfor temaet. Demokrati og medborgerskap er på den andre siden et overordnet tema som gjennomsyrer forskjellige deler av bøkene. Her er det fokus på refleksjon, kritisk tenking og individualisme, og innholdet blir dagsaktuelt og verdifylt for elevene. Ved refleksjon, kritisk tenking og praktiske eksempler gjennom demokrati og medborgerskap begrepet, kan elevene innhente nyttig kunnskap i hvordan å praktisk bruke, beskytte og bære menneskerettighetene.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMenneskerettigheter i nyere lærebøker i samfunnsfag
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record