Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeskestad, Terje
dc.contributor.authorRammel, Kristian
dc.date.accessioned2023-03-07T17:24:14Z
dc.date.available2023-03-07T17:24:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110159342:64475933
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056820
dc.description.abstractCovid-19 har ført til nedgangstider i de aller fleste bransjer i Norge. Særlig hardt rammet har reiselivsbransjen vært, noe spesielt hotellene har fått kjenne på. Nedgangstider og ustabile omgivelser stiller krav til tilpasning og endring, også gjennom hvordan bedriftene styres. Mange hevder at bedrifter i krisesituasjoner som Covid-19 vil dra nytte av mer dynamiske styringsverktøy og en mer desentralisert form for ledelse, i tillegg til at man bør forkaste budsjettet da det blir sett på som for utdatert. Denne filosofien kalles Beyond Budgeting, og har siden sin opprinnelse på 1990-tallet fått stadig mer fotfeste i både norsk og internasjonalt næringsliv. Andre hevder derimot at en krisesituasjon som Covid-19 skaper såpass stor usikkerhet at bedriftene bør agere motsatt – nemlig at man bør holde fast ved det trygge og skape mest mulig kontroll ved å bruke budsjettet mer og sentralisere beslutningsmyndigheten. Formålet med denne masteravhandlingen er å belyse hvordan pandemien har påvirket graden av Beyond Budgeting i norske hotellers styringspraksis. Det undersøkes blant annet hvorvidt pandemien har ført til en økt, uendret eller redusert grad av Beyond Budgeting i den norske hotellbransjen, i tillegg til at det undersøkes hvilke faktorer i bransjen som kan assosieres med Beyond Budgeting-endring. Funnene tyder på at pandemien ikke har hatt en betydelig påvirkning på graden av Beyond Budgeting i norske hotellers styringspraksis. Det er imidlertid flere hoteller som har økt graden av Beyond Budgeting som følge av pandemien, enn som har redusert graden. I tillegg kan økt digitalisering, ustabile omgivelser og kjedetilhørighet til en viss grad assosieres med endring av Beyond Budgeting-praksis, men disse assosiasjonene er ikke av betydelig art. Avhandlingen er en av få studier som tar for seg Beyond Budgeting som et målbart, kvantitativt fenomen. Ved hjelp av en nøye gjennomgang av hva som går igjen i både Beyond Budgeting-teori og øvrig forskning, måles Beyond Budgeting av totalt syv variabler i denne studien. Gjennom disse variablene måles det endring av Beyond Budgeting-grad som følge av pandemien, men også graden av Beyond Budgeting i bransjen både i dag og før pandemien. Variablene blir målt gjennom en elektronisk spørreundersøkelse sendt ut til totalt 831 norske hoteller, hvor 75 av disse hotellene besvarte undersøkelsen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleBeyond Budgeting i den norske hotellbransjen som følge av Covid-19
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel