Hvor ble det av implementeringen i alt mylderet? Implementering av BTI - Hvordan rapporterer ansatt i barnehage og skole i en by- og en bygdekommune sin evaluering?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3052147Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med studien var å undersøke hvordan ansatte i barnehage og skole i by- og bygdekommune har opplevd implementeringen av intervensjonen «Bedre tverrfaglig innsats».
Det ble sendt ut en spørreundersøkelse til alle ansatte i barnehage og skole i en bykommune og en bygdekommune. Spørsmålene ble operasjonalisert og det ble laget variabler som definerer fire faktorer for å måle implementeringsresultat: Opptak, hensiktsmessighet, gjennomførbarhet og lojalitet. De fire faktorene hentet fra forskningen til Proctor m.fl. (2011)
Teoridelen fokuserer på Fixsen m.fl (2005) sitt rammeverk for implementering og taksonomien for implementeringsresultater utarbeidet av Proctor m.fl. (2011).Teorien gir innsikt i utfordringer med implementeringsprosesser og hvordan man kan bruke konseptualiseringen av termer for implementeringsresultater i arbeidet for å lykkes bedre med implementeringsarbeid.
Metodedelen beskriver hvordan spørsmålene ble operasjonalisert til variabler og hvilke variabler som er brukt i studien.
Resultatdelen presenterer korrelasjonsanalyser, signifikante funn og konfidensintervall fra variablene.
Studien har vist at opplevelsen av implementeringen av bedre tverrfaglig innsats er forskjellig mellom ansatte i bygdekommune og bykommune. Ansatte i barnehage er mer positive i sine svar enn ansatte i skole.
Drøftingsdelen gjennomgår funnene og knytter disse opp mot funn fra annen forskning.