dc.description.abstract | Temaet for denne masteravhandlingen har vært matematisk problemløsning med 1P-elever i videregående skole. Vi har observert og tatt lydopptak av to grupper på fire 1P-elever over to datainnsamlinger, og analysert deres bruk av problemløsningsstrategier, i tillegg til deres handlingsmønstre og problemløsningsprosess. Dette med i bakgrunn i følgende forskningsspørsmål:
Hva karakteriserer 1P-elevers arbeid med problemer i en gruppekontekst?
For å besvare forskningsspørsmålet, har vi tatt utgangspunkt i Posamentier og Kruliks (1998) problemløsningsstrategier, Callejo og Vilas (2009) handlingsmønstre og Schoenfelds (1981) problemløsningsprosess som analyseverktøy. Læringsperspektivet for studien er sosiokulturelt, der elevene har løst problemer i grupper og har blant annet brukt språk, tegninger og figurer som medierende verktøy for å uttrykke sine tanker. Funnene i denne studien viser at elevene tar i bruk flere ulike problemløsningsstrategier, og at elevene av og til bruker strategiene i kombinasjon med hverandre. Vi har også sett at handlingsmønsteret elevene følger kan ha en sammenheng med hvor grundig de har analysert problemet. | |