Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCarlsen, Martin
dc.contributor.authorSande, Kristian
dc.contributor.authorBedin, Kristian
dc.date.accessioned2023-02-07T17:23:27Z
dc.date.available2023-02-07T17:23:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109990592:51401175
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048990
dc.description.abstractTemaet for denne masteravhandlingen har vært matematisk problemløsning med 1P-elever i videregående skole. Vi har observert og tatt lydopptak av to grupper på fire 1P-elever over to datainnsamlinger, og analysert deres bruk av problemløsningsstrategier, i tillegg til deres handlingsmønstre og problemløsningsprosess. Dette med i bakgrunn i følgende forskningsspørsmål: Hva karakteriserer 1P-elevers arbeid med problemer i en gruppekontekst? For å besvare forskningsspørsmålet, har vi tatt utgangspunkt i Posamentier og Kruliks (1998) problemløsningsstrategier, Callejo og Vilas (2009) handlingsmønstre og Schoenfelds (1981) problemløsningsprosess som analyseverktøy. Læringsperspektivet for studien er sosiokulturelt, der elevene har løst problemer i grupper og har blant annet brukt språk, tegninger og figurer som medierende verktøy for å uttrykke sine tanker. Funnene i denne studien viser at elevene tar i bruk flere ulike problemløsningsstrategier, og at elevene av og til bruker strategiene i kombinasjon med hverandre. Vi har også sett at handlingsmønsteret elevene følger kan ha en sammenheng med hvor grundig de har analysert problemet.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title1P-elevers arbeid med problemløsning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel