Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasland, Erik
dc.contributor.authorStrand, Emilie
dc.date.accessioned2023-02-07T17:23:13Z
dc.date.available2023-02-07T17:23:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:107410726:22961545
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048980
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Kulturelle forskjeller og etnisitet i kroppsøving har fått økt oppmerksomhet i tråd med globaliseringen, samt viser forskning at mørkhudete og minoriteter opplever rasestereotypi i kroppsøvingsfaget og i lærerutdanning i kroppsøving. I norsk kontekst finnes det relativt få studier som undersøker kroppsøvingslæreres erfaring rundt det flerkulturelle mangfoldet i faget. Studien vil i så måte kunne frembringe ny kunnskap for kroppsøvingsprofesjonen. Formål: I studien undersøkes det hvilke erfaringen kroppsøvingslærere på videregående har med flerkulturelle jenter i kroppsøvingsfaget. Ved å bruke diskursteori (hvithetsdiskurs, kritisk hvithetsteori) og feministisk teori rettes oppmerksomheten mot hvordan lærere utrykker sin erfaring. Jeg har også en større ambisjon om å oppnå større forståelse og innsikt i hvordan hvithetsdiskursen operer innenfor en velholdt kroppsøvingskultur, og hvorfor det er problematisk. Forskningsspørsmål: Hvilke erfaringer har kroppsøvingslærer med flerkulturelle jenter i kroppsøvingsfaget? Metode: Det ble gjennomført fem individuelle semistrukturerte intervju med kroppsøvingslærere i videregående skole – fire kvinner og én mann. Materialet har blitt analysert ved å bruke kritisk hvithet og feministisk som teoretiske linser. Funn: Lærerne trekker fram at flerkulturelle jenters manglende erfaring fra fysisk aktivitet gir problemer for deres deltakelse i undervisningen. Videre får jeg fram at lærerne oppfatter at flerkulturelle jenter ikke kler seg «hensiktsmessig» i undervisningen, samt at lærerne oppfatter at flerkulturelle jenter ekskluderer seg selv. Konklusjon: De funn jeg får fram viser hvordan hvithetsdiskursen kommer til uttrykk i lærernes erfaringer med flerkulturelle jenter i krøppsøvingsfaget. Jeg tar opp til diskusjon at å utfordre tatt-for gitte forestillinger i og om kroppsøving er utfordrende, men samtidig viktig for å kunne legge merke til hvordan læreres undervisning kan marginalisere/ekskludere flerkulturelle jenter i kroppsøving. Nøkkelord: kroppsøving, kritisk hvithetsteori, hvithetsdiskurs, etnisitet, lærere.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKroppsøvingslæreres erfaring med flerkulturelle jenter i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel