Kroppsøvingslæreres erfaring med flerkulturelle jenter i kroppsøving
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Kulturelle forskjeller og etnisitet i kroppsøving har fått økt oppmerksomhet i tråd med globaliseringen, samt viser forskning at mørkhudete og minoriteter opplever rasestereotypi i kroppsøvingsfaget og i lærerutdanning i kroppsøving. I norsk kontekst finnes det relativt få studier som undersøker kroppsøvingslæreres erfaring rundt det flerkulturelle mangfoldet i faget. Studien vil i så måte kunne frembringe ny kunnskap for kroppsøvingsprofesjonen.
Formål: I studien undersøkes det hvilke erfaringen kroppsøvingslærere på videregående har med flerkulturelle jenter i kroppsøvingsfaget. Ved å bruke diskursteori (hvithetsdiskurs, kritisk hvithetsteori) og feministisk teori rettes oppmerksomheten mot hvordan lærere utrykker sin erfaring. Jeg har også en større ambisjon om å oppnå større forståelse og innsikt i hvordan hvithetsdiskursen operer innenfor en velholdt kroppsøvingskultur, og hvorfor det er problematisk.
Forskningsspørsmål: Hvilke erfaringer har kroppsøvingslærer med flerkulturelle jenter i kroppsøvingsfaget?
Metode: Det ble gjennomført fem individuelle semistrukturerte intervju med kroppsøvingslærere i videregående skole – fire kvinner og én mann. Materialet har blitt analysert ved å bruke kritisk hvithet og feministisk som teoretiske linser.
Funn: Lærerne trekker fram at flerkulturelle jenters manglende erfaring fra fysisk aktivitet gir problemer for deres deltakelse i undervisningen. Videre får jeg fram at lærerne oppfatter at flerkulturelle jenter ikke kler seg «hensiktsmessig» i undervisningen, samt at lærerne oppfatter at flerkulturelle jenter ekskluderer seg selv.
Konklusjon: De funn jeg får fram viser hvordan hvithetsdiskursen kommer til uttrykk i lærernes erfaringer med flerkulturelle jenter i krøppsøvingsfaget. Jeg tar opp til diskusjon at å utfordre tatt-for gitte forestillinger i og om kroppsøving er utfordrende, men samtidig viktig for å kunne legge merke til hvordan læreres undervisning kan marginalisere/ekskludere flerkulturelle jenter i kroppsøving.
Nøkkelord: kroppsøving, kritisk hvithetsteori, hvithetsdiskurs, etnisitet, lærere.