Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHunnes, John Arngrim
dc.contributor.authorBekkevang, Filip Andreas
dc.date.accessioned2023-02-03T17:23:27Z
dc.date.available2023-02-03T17:23:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:129079999:21029796
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048402
dc.description.abstractNorsk Sammendrag Bakgrunn: De siste årene har både nasjoner og enkeltpersoner blitt påvirket som en konsekvens av klimautslipp. Norge har bestemt at de ønsker å kutte ned omtrent halvparten av utslippene innen 2030. Gitt at over 30 % av Norges totale utslipp i dag kommer fra transport, vil transportbedrifter nå både frivillig og med makt bli presset til å gjennomføre bærekraft (CSR) for å kutte utslippene deres. Hensikt: Dette studie tar sikte på å 1) Måle i hvilken grad transportselskaper som opererer i Norge i dag driver med bærekraft. 2) Analysere hvilke fokusområder selskapene retter seg mot når de gjennomfører CSR. 3) Identifiser graden av obligatorisk CSR-engasjement som skjer utelukkende på grunn av lover og regler. 4) Måle legitimiteten til frivillig CSR-engasjement selskaper hevder å gjøre av altruistiske grunner. Forskningsspørsmål: Hva er årsakene som bidrar til bærekraft for transportselskaper som opererer i Norge? Metode: For å svare på forskningsspørsmålet har jeg analysert både års- og bærekrafts rapporter til de tre selskapene: ASKO, Posten Norge, og FREJA, fra årene 2018, 2019, og 2020. I kombinasjon med dette har jeg også gjennomført en litteraturgjennomgang, basert på flere artikler tidligere publisert om bærekraft, bærekrafts modenhet, modenhetsmodellen, omstridte bransjer og det generelle termer knyttet til miljø/bærekraft. Til slutt tildelte jeg hvert selskap et individuelt bærekraft-modenhetsnivå, der de ulike nivåene representerer i hvilken grad deres engasjement mot bærekraft var motivert av miljøinteresser eller økonomisk gevinst. Funn: De ulike områdene som hvert selskap valgte for å fokusere sin CSR hadde mange lignende aspekter. Spesifikt observerte vi en likhet i hvordan bærekraft ble presentert i de ulike bærekrafts rapportene, der de tre selskapene alle knytter sterke forbindelser til CO2-utslipp. Imidlertid varierte de ulike mengden faktisk engasjement drastisk innenfor de forskjellige selskapene. Konklusjon: Når det gjelder grad av modenhet i bærekrafts, viser studiet at ASKO har størst engasjement for bærekrafts-aktiviteter sammenlignet med Posten Norge og FREJA. Spesielt FREJA bør sterkt øke deres engasjement i bærekrafts-aktiviteter. Når det gjelder nivåene av bærekraft modenhet, viser studiet at ASKO er den mest modne, etter å ha presentert det høyeste engasjementet for bærefrakt av de tre selskapene. FREJA scoret lavest av de tre. Selv om de presenterte mye positivt engasjement i sine bærekrafts rapporter, klarte de ikke å vise til like mye faktisk engasjement for bærekraft i samfunnet sammenlignet med de to andre selskapene. Stikkord: Bærekraft, Modenhetsmodell, Omstridte bransjer, Årsrapporter, Bærekrafts rapporter, Miljø, Sosiale Initiativer, Klimaendringer, Grønnvasking, Utslipp, Forurensning, Fornybar Energi og FNs Bærekrafts mål.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleWhat are the drivers behind corporate social responsibility for transportation companies operating in Norway?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel