Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEgeland, Frank
dc.contributor.authorTupsjøen, Ida Veronika
dc.date.accessioned2023-02-01T17:23:19Z
dc.date.available2023-02-01T17:23:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:126753447:11179390
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047821
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFag- og yrkesopplæringen i Norge bygger på den klassiske lærlingetradisjonen, der arbeidsgiverne står for en del av opplæringen. Lærebedriftene er dermed en sentral utdanningsaktør og opplæringssted for de som går i lære. Selv om lærebedriftene har ulike styringsdokumenter å følge, kan opplæringen tilrettelegges på ulike måter. Lærebedriftene får dermed innflytelse på den opplæringen som utøves. Denne masteroppgaven handler om hvordan opplæringen i bedrift blir tilrettelagt, og hvordan den yrkespedagogiske opplæringen kan påvirke, eller få innflytelse på utviklingen av lærlingenes yrkeskompetanse. Oppgaven har et yrkesdidaktisk fokus, der innholdet er læring og utvikling av yrkeskompetanse gjennom opplæring i arbeidslivet. Bakgrunnen for temaet har vært de senere års fokus på et økende kompetansebehov i Norge, og at Norge kommer til å mangle flere fagarbeidere i fremtiden. Yrkeskompetanse er viktig for samfunnet og arbeidsmarkedet i Norge. Yrkeskompetanse er også relevant for å sikre at lærlingene får gjennomført fag- og svenneprøve, og videre muligheter i arbeidslivet. I lys av dette er følgende problemstilling lagt til grunn: Hvordan opplever lærlinger og instruktører at opplæringen i bedrift tilrettelegges, og hvordan kan lærlingene utvikle yrkeskompetansen gjennom den opplæringen som foregår der? For å undersøke problemstillingen har det blitt gjennomført fire kvalitative semistrukturerte intervjuer. De fire informantene er to lærlinger og to instruktører, fra to forskjellige lærebedrifter innenfor bygg- og anleggsbransjen. Oppgaven har en fenomenologisk forskningstilnærming. Funnene i oppgaven viser at opplæringen i bedrift er strukturert rundt arbeidsoppgaver i et praksisfellesskap. Her blir arbeidsoppgavene til bedriftenes produksjon grunnlaget for opplæringen. Funnene peker på at det legges vekt på læring gjennom praktisk arbeid, repetisjon og erfaring i opplæringen. Relasjonen mellom arbeid og læring er i sentrum, der tilegnelse av ferdigheter og kunnskap skjer i samspill med andre. Spesielt kunnskap og ferdigheter som er relevant i forhold til yrkesutøvelsen, blir verdsatt. Funnene i denne oppgaven viser at det å delta i autentiske yrkesoppgaver, kan ha påvirkning på utvikling av yrkeskompetansen. Det ser dermed ut som deltagelse i praktisk yrkesrelevant arbeid, er essensielt i forhold til utviklingen av lærlingenes yrkeskompetanse. I tillegg indikerer funnene på at det å delta i praksisfelleskap og samspill med andre fagarbeidere og instruktører, kan få betydning på lærlingenes kompetanseutvikling.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleOpplæring i bedrift – en relasjon mellom læring, samspill og praktiske arbeidsoppgaver
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel