Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristiansen, Aslaug
dc.contributor.authorKarlsen, Andrea
dc.date.accessioned2023-01-31T17:23:25Z
dc.date.available2023-01-31T17:23:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:126753447:2138550
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047527
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne kvalitative aksjonsstudien var å bidra til å belyse hvordan filosofiske samtaler i klasserommet kan fungere som et pedagogisk arbeid, for å realisere undersøkende samtaler med et danningspotensial. Gjennom å undersøke ulike, relevante spørsmål i fellesskap. Studien ble gjennomført i en vg2 studiespesialiserende klasse. Oppgaven beskriver funn med utgangspunkt i to perspektiver, lærer og elevperspektivet. Prosjektet indikerer at filosofiske samtaler som undervisningsform kan være meningsskapende for elever. Med utgangspunkt i to av prinsippene i overordnet del av læreplanverket, Sosial læring og utvikling og Kritisk tenkning undersøkte jeg om prinsippene kan realiseres gjennom filosofiske samtaler. Funnene indikerer at bruk av filosofiske samtaler kan fungere som et pedagogisk arbeid for å skape mening i undervisning, sterkere relasjoner, økt muntlig elevaktivitet og sosial læring. Studien viser at elever syns pedagogisk arbeid ut ifra filosofiske spørsmål fungerer som en utfordrende, givende og meningsskapende form for undervisning. Avhandlingens teoretiske bidrag, i kombinasjon med de ulike perspektiver om filosofisk dialog, har hatt stor betydning for mitt eget arbeid. Bidragene underbygger og bekrefter betydningen av etablerte teoretiske perspektiver og har gitt innsikt, støtte og mulighet til å realisere prosjektet. Oppgavens problemstilling: I hvilken grad kan filosofiske samtaler fungere som et utgangspunkt for å realisere lærende og meningsfulle samtaler? Deltakende observasjon og refleksjonsnotater ble brukt som datainnsamlingsmetoder for å undersøke hvordan elevene opplever lærings og danningsutbytte dialogene. Datamaterialet ble innsamlet, sortert og analysert. Selve aksjonsprosjektet ble gjennomført i løpet av tre måneder, fra august 2022 til november 2022.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleBetydningen av filosofiske samtaler i klasserommet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel