Show simple item record

dc.contributor.advisorSkjølberg, Katja H-W
dc.contributor.advisorTrysnes, Irene
dc.contributor.authorFransplass, Tora Emilie
dc.date.accessioned2022-12-07T17:25:28Z
dc.date.available2022-12-07T17:25:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110161899:22374768
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036604
dc.description.abstractOppgaven har som formål å undersøke temaet kritisk tenkning som vern mot radikalisering. Temaet er både dags- og samfunnsaktuelt, da vi befinner oss i en tid som preges av polariserte meninger som deles i sosiale medier. Dette gjør at elevene må rustes opp til å møte informasjonslandskapet på en kritisk måte. For å undersøke temaet, har jeg valgt en todelt problemstilling: «Hva sier forskning om sammenhenger mellom kritisk tenkning og forebygging av radikalisering, og hvordan erfarer elever et undervisningsopplegg om kritisk tenkning?». For å besvare del én av problemstillingen har jeg gjennomført en forskningsgjennomgang. Gjennomgangen viser at det er lite forskning som sier noe om hvordan kritisk tenkning i skolen kan bidra til å forebygge radikalisering. Likevel kommer det frem i den eksisterende forskningen at kritisk tenkning anses som en beskyttende faktor mot radikalisering. Ideologi og budskap spiller en stor rolle i rekruttering til ekstremisme, og det er derfor viktig at elevene tilegner seg ferdigheter som utruster dem til å kunne være kritiske til all informasjon og innhold som de får gjennom internett og sosiale medier. Videre har jeg gjennomført et undervisningsopplegg om TikTok og algoritmer i to ungdomsskoleklasser for å undersøke del to av problemstillingen. Algoritmene bidrar til at man gjerne bare får se én side av en sak, noe som ikke fremmer kritisk tenkning og perspektivmangfold. Undervisningsopplegget kan dermed ses i sammenheng med et samfunnsmessig problem som er både relevant og viktig for dagens elever – nettopp algoritmer i sosiale medier. Det kan tenkes at det gjennomførte undervisningsopplegget kan bidra til å forebygge radikalisering. Undervisning om, til og for kritisk tenkning er avhengig av å skape en forståelse av hvordan mediene og sosiale medier fremstiller ulike saker. Jeg har valgt å kalle TikToks ForYou-side for et ekkokammer hvor man får bekreftet egne tanker og ideer gang på gang – kun basert på hva du ser på, liker og følger. Opplegget får frem at man ikke alltid får se ulike sider av saker i algoritmestyrte sosiale medier, og at man derfor må være kritisk og selv sørge for å få en fremstilling av andre synspunkter og meninger.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKritisk tenkning som vern mot radikalisering
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record