Show simple item record

dc.contributor.advisorVasstrøm, Mikaela
dc.contributor.advisorBragdø, Magnus Børre
dc.contributor.authorEilefsen, Therese
dc.contributor.authorTjomsås, Christin Hansen
dc.date.accessioned2022-12-07T17:25:27Z
dc.date.available2022-12-07T17:25:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110161899:22487940
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036603
dc.description.abstractBærekraftig utvikling og utdanning for bærekraftig utvikling står sentralt i denne oppgaven. Bakgrunnen for at vi har valgt dette temaet er at vi finner det veldig relevant i vår fremtidige profesjon som lærer, særlig med tanke på at det har blitt et overordnet tema i den nye Fagfornyelsen 2020. Skoleinstitusjonen er en sentral arena for å utvikle mennesker til å bli mer bærekraftige, og vi ser at samfunnsfaget har fått en viktig rolle her. Oppgavens visjon har vært å belyse hvilke muligheter og utfordringer dagens samfunnsfagslærere har i praktiseringen av temaet. Oppgaven vil derfor se nærmere på hvordan lærernes kunnskap henger sammen med læreres undervisningspraksis. Vi har gjennomført en kvalitativ studie hvor vi har intervjuet seks ulike samfunnsfagslærere på fire forskjellige skoler på ungdomstrinnet. Vi valgte å ta i bruk en semistrukturert intervjuform ved innsamlingen av vårt datamateriale for å oppnå en dypere forståelse for intervjuobjektenes tanker, opplevelser, perspektiver og synspunkt for temaet. Denne måten å samle data på kan gi grunnlag for større troverdighet, til tross for et relativt lite utvalg. Oppgavens teori har to hovedaspekter for å finne svar på våre underspørsmål og tolke informasjonen vi fikk fra våre informanter. Innenfor kategorien kunnskap og forståelse tar oppgaven for seg blant annet Blewitt (2018) sine ulike forståelser av bærekraftig utvikling, Karen O`Brien (2018) sine transformasjonssfærer i tillegg til Lotz-Sisitka m.fl. (2015) sin transformative læring. Mens innenfor kategorien didaktikk trekker oppgaven frem blant annet Jicklings & Wals (2008) sine dimisjoner av utdanning for bærekraftig utvikling, Sinnes & Straume (2017) sin forskning på utdanning for bærekraftig utvikling og tverrfaglig arbeid av Kvamme & Sæther (2019). Oppgavens sentrale funn viser at samfunnsfagslærernes kunnskap om bærekraftig utvikling og utdanning for bærekraftig utvikling kan ha en sammenheng, altså at kunnskapen kan påvirke deres praktisering av temaet i undervisningen. Studien viser også at lærerne ønsker kompetanseheving for å bli tryggere i sin faglige utvikling og lærerprofesjon, og at ulike rammefaktorer som tid, sted og ressurser skaper både muligheter og utfordringer for planlegging og gjennomføringen av undervisningen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleUtdanning for bærekraftig utvikling En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres kunnskap og praktisering av utdanning for bærekraftig utvikling på ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record