Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTrysnes, Irene
dc.contributor.authorGolf, Johanne Nygaard
dc.date.accessioned2022-12-07T17:25:24Z
dc.date.available2022-12-07T17:25:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110161899:10590166
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036600
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI regjeringens handlingsplan fra 2014 ble Utdanningsdirektoratet gitt i oppdrag å utvikle læringsressurser om radikalisering og voldelig ekstremisme til bruk i ungdomsskole og videregående opplæring. Som et ledd i satsingen på forebyggingsarbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme i skolen, er Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme (Dembra) en sentral aktør. Gjennom arbeidet med dette masterprosjektet har jeg utforsket problemstillingen: Hvordan kan undervisning om radikalisering gjennomføres i samfunnsfag på ungdomsskolen, og hvordan erfarer lærere og elever et slikt undervisningsopplegg? Masteroppgaven er et aksjonsforskningsinspirert prosjekt hvor de empiriske funnene er innhentet ved å benytte både kvalitative og kvantitative tilnærminger. Datamaterialet er innhentet fra to ulike ungdomsskoleklasser på to forskjellige skoler på Agder. Jeg har selv gjennomført et undervisningsopplegg fra Dembra i de to klassene. Klassenes samfunnsfaglærere ble intervjuet, og elevene gjennomførte spørreundersøkelser i tilknytning til undervisningsopplegget. Metoden har gitt mulighet til å fremheve både elevers og læreres opplevelse av et ferdig utviklet undervisningsopplegg fra Dembra. Studiens teoretiske utgangspunkt er særlig knyttet til teori om samfunnsfagdidaktiske perspektiver på undervisning. Den fagdidaktiske drøftingen av Dembras undervisningsopplegg gjøres i lys av teorier om skolens rolle som primærforebyggende arena mot radikalisering, teorier som sier noe om de kontroversielle spørsmålene i undervisningen, demokrati og medborgerskapsopplæring, samt begrepsforståelse i samfunnsfag. Studiens sentrale funn viser at Dembras undervisningopplegg er teoretisk krevende, og at det i liten grad bygger på elementer fra gitte elevers livsverden. Opplegget tar ikke høyde for at elevene skal tilegne seg kunnskap ved å selv være aktivt kunnskapssøkende og utforskende i undervisningstematikken. Derimot viser sentrale funn også at opplegget kan bidra som en iverksetter for videre arbeid med radikalisering som undervisningstematikk på ungdomstrinnet.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleRadikalisering som undervisningstematikk i samfunnsfag på ungdomstrinnet - Utprøving og evaluering av et undervisningsopplegg fra Dembra
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel