Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaxdal, Aron Gauti
dc.contributor.authorEkaas, Jostein
dc.contributor.authorHansen, Kim-Victor Rom
dc.date.accessioned2022-12-07T17:25:20Z
dc.date.available2022-12-07T17:25:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106933773:22974073
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036593
dc.description.abstractBakgrunn: For at elever skal kunne bli selvregulerte i kroppsøvingsfaget er det hensiktsmessig å se nærmere på hva som faktisk fører til dette. Eierskap til egen læring trekkes frem som en avgjørende faktor. Gjennom selvregulerende læring er eleven i en prosess som er både aktiv og konstruktiv. Samtidig tilegner eleven seg mye nyttig kunnskap som brukes til videre læring og utvikling. Studien søker å finne ut av hva det er som kjennetegner elever som selvregulerer i kroppsøvingsfaget, og for å kunne generalisere rundt dette temaet vil det være hensiktsmessig å ha et stort utvalg respondenter. Utvalg og metode: Studien benytter seg av allerede innsamlet data fra prosjektet «Læringsmiljø i kroppsøving» som veileder Aron G. Laxdal var en del av. Datainnsamlingen ble gjennomført via et spørreskjema som ble besvart av elever ved fire videregående skoler i Rogaland og fire videregående skoler på Island. Totalt 1133 elever ved videregående skoler i Norge og Island deltok i studien. Disse tallene analyseres gjennom statistiske analyser der det undersøkes om noen utvalgte variabler korrelerer med fenomenet selvregulering. Resultater: Funnene fra disse analysene indikerte at det var noen konkrete kjennetegn ved elever som effektivt selvregulerer i kroppsøving. Basert på studiens analyser så det ut til å være sterkest sammenheng mellom elevers egenopplevde kompetanse og grad av selvregulering. Det så altså ut til at de elevene som i størst grad selvregulerer i faget, også er de mest kompetente. For å generalisere kan disse elevene gjenkjennes ved at de har medlemskap i idrettslag, og at de er aktive på fritiden. Videre så det også ut til at gutter selvregulerte i større grad enn jenter. Konklusjon: Studiens funn indikerer at det er flere faktorer som påvirker elevenes selvregulering i kroppsøving. Det ser ut til at de elevene som i størst grad selvregulerer i faget også er de mest kompetente. Dette medfører at elever som selvregulerer i kroppsøving kan kjennetegnes gjennom medlemskap i idrettslag, trening på fritiden og kjønn. Nøkkelord: kroppsøving, selvregulert læring, sosial kognitiv læringsteori
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvem selvregulerer i kroppsøving? En kvantitativ undersøkelse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel