Show simple item record

dc.contributor.advisorMorten Jeppesen
dc.contributor.authorHåkon Øverland Vikse
dc.date.accessioned2022-12-07T17:25:18Z
dc.date.available2022-12-07T17:25:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110161899:20366022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036591
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven er å undersøke hvordan skoler har arbeidet med implementeringen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Konkrete aktiviteter og strategier vil gi et innblikk i utviklingsarbeidet som omhandler Kunnskapsløftet og demokrati og medborgerskap. Problemstillingen er: Hvordan har skoler arbeidet med implementeringen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap? Dette er en kvalitativ studie med semistrukturert intervju som metode. Jeg har intervjuet én skoleleder og én lærer ved tre skoler. Min studie viser ulike strategier og fremgangsmåter i møte med implementeringen av demokrati og medborgerskap. Felles for skolene var å bygge implementeringsarbeidet på kjente strukturer. En av utfordringene i møte med implementeringen var pandemien. Restriksjoner hindret samhandling og arbeid på tvers av klasser, trinn og fag. Fokuset ble å lage gode og meningsfulle dager for elevene, og ellers få ting til å gå rundt. Det kommer frem at det var lite tid til læreplanarbeid. Noen uttrykte ensomhet i implementeringsprosessen. Andre fortalte at de var i en mellomfase hvor lite var nedskrevet i planer.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title«Hvordan har skoler arbeidet med implementeringen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap?» En studie av et utvalg av lærere og ledere ved tre skoler
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record