«Hvordan har skoler arbeidet med implementeringen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap?» En studie av et utvalg av lærere og ledere ved tre skoler
dc.contributor.advisor | Morten Jeppesen | |
dc.contributor.author | Håkon Øverland Vikse | |
dc.date.accessioned | 2022-12-07T17:25:18Z | |
dc.date.available | 2022-12-07T17:25:18Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.uia:inspera:110161899:20366022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3036591 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvordan skoler har arbeidet med implementeringen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Konkrete aktiviteter og strategier vil gi et innblikk i utviklingsarbeidet som omhandler Kunnskapsløftet og demokrati og medborgerskap. Problemstillingen er: Hvordan har skoler arbeidet med implementeringen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap? Dette er en kvalitativ studie med semistrukturert intervju som metode. Jeg har intervjuet én skoleleder og én lærer ved tre skoler. Min studie viser ulike strategier og fremgangsmåter i møte med implementeringen av demokrati og medborgerskap. Felles for skolene var å bygge implementeringsarbeidet på kjente strukturer. En av utfordringene i møte med implementeringen var pandemien. Restriksjoner hindret samhandling og arbeid på tvers av klasser, trinn og fag. Fokuset ble å lage gode og meningsfulle dager for elevene, og ellers få ting til å gå rundt. Det kommer frem at det var lite tid til læreplanarbeid. Noen uttrykte ensomhet i implementeringsprosessen. Andre fortalte at de var i en mellomfase hvor lite var nedskrevet i planer. | |
dc.description.abstract | ||
dc.language | ||
dc.publisher | University of Agder | |
dc.title | «Hvordan har skoler arbeidet med implementeringen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap?» En studie av et utvalg av lærere og ledere ved tre skoler | |
dc.type | Master thesis |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|
This item appears in the following Collection(s)
-
Master's theses in Teacher Education, level 5-10 [210]
NO-504