Show simple item record

dc.contributor.advisorTrysnes, Irene
dc.contributor.advisorRuhaven, Ingvild
dc.contributor.authorKristoffersen, Anders Bjørningstad
dc.date.accessioned2022-12-07T17:25:17Z
dc.date.available2022-12-07T17:25:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110161899:22465278
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036590
dc.description.abstractDette masterprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan er temaet teknologi blitt fremstilt i grunnskolens læreplaner i samfunnsfag, og hvordan har dette endret seg siden Mønsterplanen fra 1974?». Bakgrunnen for denne oppgaven er et ønske om å få innsikt i hvordan temaet teknologi blir fremstilt i samfunnsfaget, fordi det er et tema som i liten grad er blitt forsket på i kontekst av samfunnsfaget. Jeg har foretatt en dokumentanalyse av dokumentene som utgjør grunnskolens læreplaner i samfunnsfag ved å både systematisk nærlese dokumentene og telle frekvensen av ordet teknologi og andre assosierte begreper. Et teoretisk rammeverk med et teorimangfold på temaet teknologi og læreplanteori, blir benyttet som et utgangspunkt for analysen av temaet teknologi i læreplanene. Analysen er blitt foretatt ved å systematisere avsnitt fra læreplanene som nevner ordet teknologi, eller som nevner ord som går igjen med teknologi, i skjemaer etter hvilken sammenheng ordene forekommer igjennom læreplandokumentene. Deretter arbeidet jeg abduktivt mellom tekstutdragene og det teoretiske rammeverket, for å avdekke hvordan teknologi blir belyst i de enkelte tekstutdragene. Videre benyttet jeg innsikter fra de enkelte tekstutdragene til å se de i lys av hverandre og den aktuelle læreplanen. Videre ble innsikter fra de enkelte tekstutdragene sett i lys av hverandre og hele læreplanen, før jeg benyttet fire forskningsspørsmål for å forstå fremstillingen av temaet teknologi i læreplanene. Hovedfunnene i oppgaven er at temaet teknologi inngår i ulike tematiske sammenhenger på tvers av læreplanene i samfunnsfag, og at teknologien i hovedsak blir fremstilt som formålstjenende produkter eller som en faktor i samfunnet. Når teknologi blir presentert som en faktor i læreplanene, eksisterer det antydninger til et tolkningsrom der teknologi på den ene siden blir løftet frem som noe menneskeskapt og menneskestyrt, mens det på den andre siden ser ut til å eksistere språklige antydninger til at teknologi er en selvstendig aktør i samfunnet.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSamfunnfaget og teknologi: En dokumentanalyse av temaet teknologi i grunnskolens læreplaner i samfunnfag siden 1974
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record