Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaxdal, Aron Gauti
dc.contributor.advisorJohansen, Bjørn Tore
dc.contributor.authorHomme, Elisabeth Larsen
dc.contributor.authorHusveg, Oda Emilie
dc.date.accessioned2022-12-07T17:25:16Z
dc.date.available2022-12-07T17:25:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106933773:22725948
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036589
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractKroppsøvingsfaget skiller seg fra andre fag ved at fysisk aktivitet står i sentrum. Kroppen er i fokus og hele mennesket blir utfordret og aktivisert. Faget skal bidra til livslang bevegelsesglede ut fra egne forutsetninger, og innsatsen skal inngå i vurderingsgrunnlaget. Formålet med denne studien har vært å undersøke problematikken rundt vurdering av elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøvingsfaget, med et særlig fokus på læreres tankesett og tidligere erfaringer. Følgende problemstilling har vært overordnet for prosjektet: Hvilke muligheter har en elev med funksjonsnedsettelse til å oppnå en toppkarakter i kroppsøvingsfaget? Datainnsamlingen er bygget på kvalitativ metode, og ble gjennomført som individuelle dybdeintervju. Dataene ble analysert ved bruk av en innholdsanalyse, noe som muliggjorde en dypere forståelse av informantenes oppfatninger. Utvalget består av seks kroppsøvingslærere, både kvinner og menn, som videre vil bli omtalt som informanter. Våre funn viser at lærerne overordnet er positivt innstilt til at elever med fysisk funksjonsnedsettelse kan oppnå toppkarakter, samtidig som det kommer frem at elevene ekskluderes fra enkelte aktiviteter. Dette tyder på mangelfull tilrettelegging. Det fremkommer at elevens forutsetninger er av særskilt betydning, samtidig som rammefaktorer, ressurser, holdninger og kunnskap har betydelig innvirkning for funksjonsnedsatte elevers mulighet til å få tilpasset undervisning. Dette går trolig utover elevenes vurderingsgrunnlag og mulighet for toppkarakter. 80% av norske skoler er ikke tilrettelagt for elever med funksjonsnedsettelse, så hvordan kan funksjonsnedsatte elever da ha en reell og likestilt mulighet til å oppnå toppkarakter?
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title«For å oppnå toppkarakter må du ha eksepsjonell kompetanse i hele fagets bredde»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel