Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaxdal, Aron
dc.contributor.authorChristensen, Jonathan
dc.date.accessioned2022-12-07T17:25:14Z
dc.date.available2022-12-07T17:25:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106933773:22729444
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036585
dc.description.abstractSelvregulering har i de senere år fått mer tyngde både politisk og i utdanningssammenheng, og er tverrfaglig kompetanse som skal fokuseres på i fremtidens skole og i alle fag (NOU, 2015: 8). Fagfornyelsens plan for kroppsøvingsfaget er at det skal fremme «livslang bevegelsesglede» (Utdanningsdirektoratet, 2020), men forskning tilsier at fagets identitet er sterkt tilknyttet idretten noe som bidrar til en polariserende effekt hvor det er de idrettslige dyktige elevene som drar størst nytte av faget. Denne studiens hensikt er å syntetisere kunnskap på det som finnes av forskning på selvregulert læring (SRL) i faget kroppsøving, for så å se om denne kunnskapen kan være av nytte for fremtidens kroppsøvingslærere i sitt møte med elevene. Oppgaven skal med dette forsøke å svare på problemstillingen; hva forteller tidligere forskning oss om selvregulert læring i kroppsøving? Denne masteroppgaven er gjennomført som en systematisk litteraturstudie hvor ulike empiriske studier gjort på SRL i kroppsøving blir undersøkt. Litteratursøket er utført som et scoping review og benytter seg av Arksey og O'Malley (2005) sin fremgangsmåte som presenteres i fem ulike steg. Søket resulterte i 12 artikler hvor dataene er blitt analysert og kategorisert. Funnene av litteraturstudien fremhever at det er flere faktorer som må tas hensyn til, men også at det ikke er noe fasitsvar på hvordan elever utvikler evnen til å regulere egne læringsprosesser. Det blir likevel identifisert noen viktig fellestrekk som er blitt kategorisert inn i undertemaene; læringsklimaer og oppgavemål, effekten av lærerhjelp, andre faktorer bak elevenes SRL, og alternative metoder. Basert på resultatene av denne litteraturstudien virker det hensiktsmessig at elevene i kombinasjon med et mestringsklima, setter seg personlige mestringsmål, har større fokus på læringsprosessene enn resultatene, og opplever at lærer tilrettelegger for formative undervisningsformer som bygger på elevenes følelse av autonomi og medvirkning. Dette vil forhåpentligvis kunne frembringe en høyere grad av mestringstro og indre motivasjon hos elevene slik at de er bedre rustet i til å ta på seg større utfordringer og utvikle egne evner til å regulere egen læring, samt bidra til at faget oppnår sin intensjon. Nøkkelord: kroppsøving, litteraturstudie, selvregulert læring
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSelvregulert læring i kroppsøving - En litteraturstudie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel