Show simple item record

dc.contributor.advisorTrysnes, Irene
dc.contributor.authorHansen, Elise Moland
dc.contributor.authorEgede-Nissen, Ingrid Skudal
dc.date.accessioned2022-12-07T17:25:13Z
dc.date.available2022-12-07T17:25:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110161899:22465863
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036584
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven har vært å få innblikk i hvordan et ungdomsprosjekt driver forebyggende arbeid gjennom praktisk demokratiopplæring. Hensikten har vært å lære om hvordan vi som lærere kan implementere praktisk demokratiopplæring i fremtidig undervisning. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan drives forebyggende arbeid mot utenforskap gjennom demokratiopplæring i et ungdomsprosjekt på Agder? Videre er problemstillingen operasjonalisert i tre forskningsspørsmål som omhandler arbeid med forebygging i prosjektet, ungdommenes opplevelse av deltakelse i prosjektet og til slutt deres erfaringer med demokratiopplæring i og utenfor prosjektet. Casestudien er basert på kvalitativt feltarbeid, i form av intervju og observasjon. Vi har gjennomført individuelle semistrukturerte intervju med fire deltakere og et felles intervju med prosjektets ledere. Observasjonene har foregått over en periode på cirka ni uker. Oppgavens teoretiske rammeverk bygger hovedsakelig på to ulike perspektiver: demokratisk dannelse og forebygging. Ungdomsprosjektet var nyoppstartet da vi gjennomførte vårt feltarbeid, og bestod av syv deltakere og to prosjektledere. Alle deltakerne falt på en eller annen måte innenfor målgruppen: ungdom som har opplevd eller opplever en grad av utenforskap og/eller diskriminering, som i mindre grad deltar i demokratiske prosesser og er underrepresentert i det offentlige ordskiftet. Prosjektets hovedmål var (og er) å motvirke hatefulle ytringer, hatkriminalitet, radikalisering og voldelig ekstremisme gjennom demokratiopplæring. Prosjektet har som formål å gi ungdommene verktøy og kunnskaper som kan bidra til mangfold, likeverd, deltakelse og inkludering. Vår empiri er i stor grad bygget på deltakernes refleksjoner og erfaringer. Med oppgavens forskningsspørsmål i bakhodet viser våre funn at deltakerne opplever at prosjektet har gitt dem en ny arena for deltakelse og å ytre seg på. I tillegg ser de på prosjektet som en sosial møteplass og en plass for læring. De opplever medvirkning i prosjektet som noe positivt, og at de får muligheten til å delta i medvirkningsprosesser fra start til slutt. Et viktig funn er at deltakerne opplever demokratiopplæringen i ungdomsprosjektet som praktisk og dagsaktuell, og ser på det som en kontrast til demokratiopplæringen i skolen. Demokratiopplæringen i skolen opplever de som faktabasert og teoretisk, uinteressant og med mangel på reell medvirkning.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleArena for medvirkning mot utenforskap
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record