Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTømte, Cathrine
dc.contributor.authorWalla, Camilla
dc.date.accessioned2022-12-07T17:25:12Z
dc.date.available2022-12-07T17:25:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110161899:22534281
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036583
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg et utvalg samfunnsfaglæreres forståelser og arbeid med å utvikle elevenes digitale medborgerskap, her forstått som kunnskap og ferdigheter knyttet til bruk av digitale enheter og sosiale medier. Studien søker svar på hvorvidt det jobbes med digitalt medborgerskap på mellomtrinnet, og hvordan lærerne forstår ansvaret de har som samfunnsfaglærere i et digitalt samfunn i rask utvikling. I tillegg vil det undersøkes hvordan lærerne forstår en digital skoleutvikling, samt hvor mottakelige de er for endring og utvikling i skolen. I denne studien spør jeg derfor: «Hvordan forstår og jobber utvalgte samfunnsfaglærere med å utvikle elevenes digitale medborgerskap?». For å kunne svare på dette er det gjennomført semi-strukturerte intervjuer og observasjon av tre samfunnsfaglærere på mellomtrinnet. Datamaterialet vil diskuteres i lys av tidligere forskning og teoretiske perspektiver knyttet til læringssyn, profesjonsfaglig digital kompetanse og digitalt medborgerskap. Et sentralt funn i denne studien er at lærerne har en snever forståelse av hva et digitalt medborgerskap er, samt at dette påvirket deres undervisningspraksis. Utvikling av digitalt medborgerskap var ikke til stede i lærernes klasserom. Gjennom lærernes refleksjoner kom ulike forklaringer til syne. For det første var lærerne skeptisk til måten den digitale utviklingen i kommunen ble gjennomført på. De hevdet den gikk alt for fort og at de ulike digitale læringsressursene var uoversiktlig for gjennomsnittet. For det andre hadde flertallet av lærerne en praktisk forståelse av digitale verktøy og dets rolle i undervisningen. De ble hovedsakelig brukt som erstatning for analoge verktøy og hadde lite pedagogisk hensikt. For det tredje hadde lærerne et fremtidsperspektiv på medborgerskapsbegrepet. Lærerne virket ikke bevisst elevenes mediebruk, og forsto ikke at elevene er aktive medborgere på nett allerede på mellomtrinnet. Det gjorde at lærerne heller ikke forsto viktigheten av å jobbe med dette på barneskolen. Oppgaven setter derfor søkelys på hvor mye mer skolen må jobbe med forståelsen og praktiseringen av et digitalt medborgerskap.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleDigitalt medborgerskap i praksis
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel