Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasland, Erik
dc.contributor.advisorEngelsrud, Gunn
dc.contributor.authorMyhra, Ane
dc.contributor.authorFranck, Line
dc.date.accessioned2022-12-07T17:25:09Z
dc.date.available2022-12-07T17:25:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106933773:22800021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036580
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunnen for denne masteroppgaven er ny læreplan i kroppsøving fra 2020. Læreplanen tydeliggjør at lærerens undervisning skal legge til rette for at elevene får utforske eget selvbilde og egen identitet. Samtidig legger læreplanen større vekt på psykisk helse og kritisk tenkning som en del av faget. Hensikten med studien er å undersøke hvordan kroppsøvingslærere ser potensialet til kroppsøvingsfaget i arbeidet med identitet, selvbilde, psykisk helse og kritisk tenkning. Med det har vi utformet problemstillingen; «Hvordan tolker og operasjonaliserer kroppsøvingslærere sentrale begreper knyttet til helse i den nye læreplanen?». Studien baserer seg på sosialkonstruksjonismen, der virkeligheten forstås som sosialt konstruert. Vårt teoretiske perspektiv består av ulike helseforståelser og læreplanteori av Goodlad. Metodisk har vi brukt kvalitative intervjuer, med et utvalg bestående av seks kroppsøvingslærere på mellomtrinnet. Vi gjennomførte en tematisk analyse av materialet fra intervjuene, hvor vi identifiserte fire temaer knyttet til lærernes tolkninger og operasjonaliseringer av den nye læreplanen i kroppsøving. Vi konkluderer med at lærerne har delte meninger omkring begrepenes betydning. Vi konkluderer også med at lærerne mener at den nye læreplanen ikke har fått noen særlig betydning for deres undervisningspraksis. Likevel viser våre funn at variasjon og elevmedvirkning var sentral i deres undervisningspraksis, og i arbeidet med begrepene. Vi tenker videre forskning kan skape mer kunnskap på området ved å benytte observasjon eller aksjonsforskning som metode.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleElevene skal utforske egen identitet og selvbilde, lære å bruke helse som ressurs og tenke kritisk - hva betyr dette for kroppsøvingslæreren?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel