dc.description.abstract | Friluftsliv har alltid vært en del av den norske kulturarven. Det har vært et sentralt tema i
skolen i mange år, og da Kunnskapsløftet 2020 kom fikk friluftsliv en større plass i
læreplanen. Hensikten med oppgaven er å undersøke i hvilken grad lærerne opplever at de
dekker kompetansemålene innenfor friluftsliv i kroppsøving. Vi undersøkte hvilke aktiviteter
og innhold de bruker for å oppnå kompetansemålene. Studien inkluderer en
spørreundersøkelse hvor kroppsøvingslærere skal rangere sin undervisning. Undersøkelsen
gir mulighet for å svare utfyllende på rangeringen, og gi eksempler på hvordan de arbeider
med de ulike kompetansemålene. I tillegg har vi vært ute i skolen og observert på feltet. Vi
benytter kvalitative og kvantitative metoder.
Resultatene viser at det er varierende grad av opplevd dekning av de ulike
kompetansemålene. Det er sammenheng mellom nivå av opplevd dekning av kompetansemål
og innhold i undervisning. Forskning viser at lærere ofte mangler kompetanse og kunnskap
om friluftsliv. Mange lærere opplever at skoleklassene er for store, og at det er for lite tid og
ressurser i skolen for å oppnå målene.
Vi konkluderer med at de som har interesse for friluftsliv, og den nødvendige kompetanse er
de som opplever at de når kompetansemålene i høy grad. Disse har ofte mer varierende
aktiviteter for å oppnå kompetansemålene.
Nøkkelord: Barneskole, friluftsliv, kompetansemål, kroppsøving. | |