Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJeppsen, Morten
dc.contributor.authorJohnsen, Erik Fløystad
dc.contributor.authorMysen, Mads Ianssen Mysen
dc.date.accessioned2022-12-07T17:25:08Z
dc.date.available2022-12-07T17:25:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110161899:22520519
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036577
dc.description.abstractMålet med oppgaven er å undersøke hvordan nyutdannede samfunnsfaglærere opplever overgangen fra studie til arbeid. For å finne ut av dette, har vi gjennomført seks kvalitative semi-strukturerte intervjuer av nyutdannede samfunnsfaglærere. Undersøkelsen ble gjort ansikt-til-ansikt, der intervjuobjektene fikk spørsmål om hvordan de opplevde overgangen på fem forskjellige punkter. De følgende punktene var faglig, pedagogisk, didaktisk, praksis og annet. Målet med de fem forskjellige deltemaene var å finne ut i hvilken grad de følte seg forberedt på forskjellige aspekter innenfor disse. Bakgrunnen for å kategorisere det på denne måten var for å se om vi kunne finne noen sammenhenger i hva intervjuobjektene følte seg forberedt og uforberedt på. Gjennomføringen av analysen ble gjort i form av en trestegs prosess for fenomenologiske analyser, og ved hjelp av denne kom vi fram til flere spennende funn. Kort oppsummert så har denne prosessen ledet til en rangering av de fem deltemaene i overgangsprosessen fra godt til dårlig forberedt. Her kommer det fram at samfunnsfaglærerne føler seg godt forberedt på de faglige og didaktiske sidene ved lærerarbeidet, da det er bred enighet at dette er noe samtlige var klare for. I mellomsjiktet mellom godt og dårlig forberedt ligger det pedagogiske samt praksiserfaring. Disse to skiller seg ut ved at svarene fra informantene varierer, bakgrunnen for denne variasjonen har vi kommet fram til at skyldes ulik arbeidserfaring tilegnet seg på egenhånd før eller under studiet. Dårligst forberedt viser det seg at informantene var på bolken som omhandler annet, der det utenomfaglige i skolen inngår. Her peker samtlige av intervjuobjektene til manglende eller ingen erfaring, og denne delen av overgangen fra studie til arbeid oppleves derfor for mange som et praksissjokk. Et tilleggsfunn som ble belyst i løpet av intervjuprosessen, som ikke var planlagt på forhånd var tema om mentorordningen. Mentorordningen spiller en viktig rolle i å hjelpe de nyutdannede samfunnsfaglærerne med å takle overgangen bedre, da de får veiledning på de områdene de føler seg mindre forberedt på. Til tross for at intervjuobjektene belyser at dette er en svært viktig faktor som nyutdannet, viser det seg at ikke alle blir tilbudt denne ordningen. Det gjenstår mye å forske på i det fagfeltet som oppgaven berører, og det hadde vært særlig interessant å se et videre studie av hvordan overgangen til de lærerne av det nye femårige utdanningsløpet oppleves. Nøkkelord: Nyutdannede lærere, overgang fra studie til arbeid, praksissjokk, utenomfaglig arbeid, erfaring, mentorordning.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvordan opplever nyutdannede samfunnsfaglærere overgangen fra utdanning til arbeid? En kvalitativ studie av seks læreres erfaringer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel