Show simple item record

dc.contributor.advisorBeinert, Cecilie
dc.contributor.advisor
dc.contributor.advisorPalojoki, Päivi
dc.contributor.authorMedhus, Vibeke Øvrehus
dc.date.accessioned2022-12-07T17:25:04Z
dc.date.available2022-12-07T17:25:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106926250:22725389
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036573
dc.description.abstractBakgrunn: Gjennom forskningsprosjektet LifeLab mat og helse, ble det utviklet 6 læringsaktiviteter til skolefaget mat og helse som tar for seg de mer teoretiske aspektene i faget. I etterkant av prosjektet ble aktivitetene videreutviklet, og det har blitt utviklet introduksjonsvideoer tilhørende hver aktivitet. Det var ønskelig med innsikt i hvordan introduksjonsvideoene, sammen med læringsaktivitetene, fungerer i klasserommet, noe denne masteroppgaven undersøker nærmere. Mål: Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke elevenes læringsprosess i arbeid med læringsaktivitetene som presenteres, samt hvordan elever og lærer opplever bruken av læringsaktivitetene. Det nye med denne oppgaven ble å undersøke hvordan de nå utviklede introduksjonsvideoene fungerer i klasserommet. For å kunne svare på dette ble denne problemstillingen utviklet: Hvordan påvirkes læringsprosessen til elever på 9. trinn i arbeid med læringsaktiviteter i mat og helse? Metode: Studien har et kvalitativt forskningsdesign, hvor datainnsamlingen består av observasjon av, samt 2 semistrukturerte gruppeintervju med elever fra én 9. klasse ved en skole i Agderregionen, samt to individuelle semistrukturerte intervju med elevenes mat- og helselærer. Intervjuene ble analysert ved bruk av kvalitativ tematisk analyse. Resultater: Læringsaktivitetene ble tatt godt imot av både elever og lærer, og ble beskrevet som gøye, praktiske, aktive, samt en god måte å arbeide med teori i faget. Konklusjon: Læringsaktivitetene er en mulig løsning på hvordan teoriundervisningen i faget mat og helse kan foregå, samt det å få dekket alle kompetansemålene i faget, som igjen Nøkkelord: Mat- og helsefaget, LifeLab mat og helse, sosiokulturell læringsteori, teoriundervisning, engasjement, motivasjon, aktive og praktiske læringsaktiviteter
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title"Når du samarbeider, var det lettere og gøyere å lære" Evaluering av teoribaserte læringsaktiviteter i faget mat og helse: En kvalitativ undersøkelse av elever på 9. trinn og deres mat- og helselærer
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record