Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReid, David Alexander
dc.contributor.advisorReinhardtsen, Jorunn
dc.contributor.authorBreland, Julian Norum
dc.contributor.authorRydland, Truls Jørgen
dc.date.accessioned2022-12-07T17:25:00Z
dc.date.available2022-12-07T17:25:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109991212:21059740
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036569
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen handler om å løse algebraiske tekstoppgaver ved hjelp av ulike løsningsmetoder. Hensikten med denne studien er å undersøke og beskrive elevers tankegang når det benyttes ulike løsningsmetoder i arbeid med algebraiske tekstoppgaver. Dette ble undersøkt gjennom en kvalitativ flerkasusstudie som var basert på et undervisningseksperiment. Det ble introdusert to ulike løsningsmetoder som ikke var basert på symbolsk algebra, henholdsvis prøv og feil metoden og blokkmetoden. Dette undervisningseksperimentet ble gjennomført i en klasse på 8. trinn og en klasse på 9. trinn. I tillegg til å undersøke og beskrive elevenes tankegang, ønsket vi å undersøke om elevene så noen sammenhenger mellom symbolsk algebra og løsningsmetodene som ble innført. I denne studien ønsket vi å finne svar på følgende forskningsspørsmål: Hva karakteriserer elevers tenking ved bruk av ulike løsningsmetoder i arbeid med algebraiske tekstoppgaver? Hvilke sammenhenger ser elever på 8. og 9. trinn mellom symbolsk algebra og prøv og feil metoden / blokkmetoden? Studien baserer seg på et teorigrunnlag som beskriver algebra og algebraisk tenking, sammenlignet med aritmetikk. Teorigrunnlaget inneholder også beskrivelser av semiotiske representasjoner, tekstoppgaver og løsningsmetodene: prøv og feil metoden og blokkmetoden. Datagrunnlaget er basert på empiriske data som er innhentet gjennom besvarelser fra mapper med algebraiske tekstoppgaver, observasjon, samt video- og lydopptak. Resultatene fra denne studien viser at elevenes strategi, uavhengig av løsningsmetode, var å identifisere den minste verdien og ta utgangspunkt i denne. Elevene benyttet prøv og feil metoden på en systematisk og logisk måte, og viste tegn til algebraisk tenking. Når elevene benyttet blokkmetoden, ble den brukt på en analytisk måte, og elevene viste tydelige tegn til algebraisk tenking. Fra studien kommer det ikke frem at elevene ser en sammenheng mellom symbolsk algebra og prøv og feil metoden, men at de ser en tydelig sammenheng mellom symbolsk algebra og blokkmetoden.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLøse tekstoppgaver ved hjelp av algebra Solve word problems by using algbera
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel