Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJortveit, Maryann
dc.contributor.authorHoveland, Annette Laurense
dc.contributor.authorKråbøl, Elif Kristine
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:53Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109909614:72066019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036563
dc.description.abstractTema for oppgaven er omsorgssvikt og relasjoner, og hensikten med denne studien er å undersøke hvordan lærere kan skape en god relasjon til elever som har opplevd omsorgssvikt. Elever som har opplevd omsorgssvikt kan ofte ha behov for ekstra støtte og omsorg, og en god relasjon til disse elevene kan derfor være av stor betydning. Følgende problemstilling er dermed utarbeidet: Hvordan kan lærere skape en god relasjon til elever som har opplevd omsorgssvikt? For å svare til problemstillingen er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode med et fenomenologisk forskningsperspektiv. Vi har gjennomført semistrukturerte intervjuer av tre lærere med kunnskap og erfaringer på området. Dette fordi lærernes erfaringer, opplevelser og meninger er av stor betydning. I studiens empiri kommer det frem fire sentrale elementer; lærernes forståelse av omsorgssvikt, relasjonens betydning, lærernes arbeid med relasjonsbygging, og utfordringer. Utfordringer er ikke direkte knyttet til problemstillingen, men lærerne i studien er tydelige på at utfordringer vil oppstå i relasjonsbyggingen. Dermed ble dette også relevant å inkludere. Omsorgssvikt er et vesentlig begrep i studien, og vi har derfor undersøkt hvordan lærere forstår fenomenet, for å se om det er av betydning når en god relasjon skal skapes. Samtidig har vi utforsket hvilken betydning relasjonen mellom lærer og elev har i arbeidet med elever som har vært utsatt for omsorgssvikt. I lærernes arbeid med relasjonsbygging til elever som har opplevd omsorgssvikt, kommer det frem fire viktige faktorer. Tålmodighet er en av dem. Lærere kan ofte havne i utfordrende situasjoner i arbeidet med sårbare barn, og i slike tilfeller kommer tålmodighet frem som sentralt å opprettholde. Tid kommer også frem som en nødvendighet, da det for disse elevene kan ta lenger tid å knytte seg til andre. Å skape forutsigbarhet for elevene i deres skolehverdag blir også fremstilt som essensielt, da det kan føre til at elevene opplever større grad av trygghet. En siste faktor er at lærere har et godt samarbeid med alle som er involvert i eleven, både kolleger og foresatte. På den måten kan elevene oppleve en helhetlig hjelp og støtte.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleOmsorgssvikt og relasjonsbygging
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel