Show simple item record

dc.contributor.advisorTakle, Cecilie
dc.contributor.authorTvedt, Selma
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:47Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109925905:22577018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036557
dc.description.abstractSammendrag I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan ungdomsromanen Intet av Janne Teller kan brukes som utgangspunkt for en litterær samtale om etikk på ungdomstrinnet. Intet har stort potensial i både form og innhold som utgangspunkt for etisk refleksjon. Teller tar ungdomssleseren på alvor når hun våger å skrive en roman om etiske problemstillinger og eksistensielle spørsmål. Teller formidler etikk på en måte som får oss til å reflektere over hvordan vi bør leve. Etikk er et viktig grunnprinsipp i den norske opplæringen. Opplæringen skal blant annet føre til at elever handler med etisk bevissthet. I denne oppgaven har jeg benyttet meg av nærlesing og en narratologisk analyse av romanen. Formmessige aspekter som ble hensiktsmessige å drøfte var blant annet språk, fortellerstemme, karakterbeskrivelse og tematikk. Alle disse variasjonene av form kan bidra til etisk refleksjon hos leseren. Momenter fra den narratologiske analysen ble brukt i en tenkt litterær samtale om etikk på ungdomstrinnet. I utformingen av den litterære samtalen brukte jeg Anne-Kari Skardhamar sine tre spørsmålstyper som en slags skisse. Den skisserte litterære samtalen var ikke ment som et fullverdig undervisningsopplegg, men som inspirasjon til fremtidige opplegg omkring samme tema. Målet for samtalen er å utvikle elevenes litterære kunnskap, men også gjøre dem mer etisk bevisste.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleDer er intet der betyder noget
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record