Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHundeland, Per Sigurd
dc.contributor.authorJørgensen, Pia Bøe
dc.contributor.authorJacobsen, Karen Natvig
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:46Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109991212:21041654
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036556
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie med temaet sosiale og sosiomatematiske normer på ungdomsskolen. Sosiale normer er normer som kan eksistere i hvilket som helst vilkårlig fag på skolen, mens sosiomatematiske normer er normer som er spesifikke til matematikkfaget (Yackel & Cobb, 1996). Gjennom å være observatører som deltar i en klasse på 9. trinn har vi observert ulike normer etablert i mikrokulturen. Observasjonen ble gjennomført i et tidsintervall på 2 uker hvor vi var til stede i 8 matematikktimer totalt. Det ble benyttet feltnotater underveis i observasjonen. I tillegg har læreren samt 4 elever blitt intervjuet og det ble tatt lydopptak av både de observerte timene og intervjuene. Masteroppgaven fokuserer på hvilke konsekvenser sosiale og sosiomatematiske normer kan ha på elevers læring. Resultatene fra studien identifiserer 7 sosiale normer og 7 sosiomatematiske normer som i ulik grad påvirker elevenes læring. De fleste av de observerte normene hevder vi påvirker læringen positivt. En av normene som omhandlet bruken av digitale læringsverktøy hevder vi påvirket læringen i negativ forstand. I tillegg var det en norm som utspilte seg på den måten at den både kunne skape læringsmuligheter, men muligens også hindre det.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSosiale og sosiomatematiske normer på 9. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel