Show simple item record

dc.contributor.advisorErfjord, Ingvald
dc.contributor.advisorRaen, Kristina Markussen
dc.contributor.authorSund, Christer
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:45Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109991212:23035319
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036555
dc.description.abstractHensikten med denne studien har vært å få et innblikk i hvilke tankeprosesser og vurderinger elever på 7. trinn gjør underveis når de arbeider med en virkelighetsnær oppgave innen personlig økonomi. Studiens design har hatt form som et undervisningseksperinemt hvor jeg har designet og gjennomført et undervisningsopplegg, og hvor det er foretatt en undersøkelse, analyse og drøfting med utgangspunkt i følgende to forskningsspørsmål: - Hvordan kommer delprosessene i modelleringssyklusen til uttrykk når elevene arbeider i grupper med en virkelighetsnær oppgave? - Opplever elevene arbeidet med oppgaven som virkelighetsnært? For å besvare disse spørsmålene har 2 grupper med 3 elever på 7. trinn blitt filmet mens de arbeidet med undervisningsopplegget, før de videre har gjennomført en spørreundersøkelse, og til slutt blitt intervjuet i de gruppene de arbeidet i, som ble tatt opp på lydopptak. Videoopptakene og lydopptakene ble transkribert og analysert. Resultatene viser at elevene har arbeidet med alle delprosessene i modelleringssyklusen underveis i arbeidet, selv om de ikke nødvendigvis har fulgt modelleringssyklusen slavisk fra steg 1 til 7. Resultatene viser også flere indikasjoner på at elevene har opplevd arbeidet med oppgaven som virkelighetsnært. Elevene har blant annet valgt utgifter gjennomgående basert på egne preferanser og de har ved flere anledninger glemt at det ikke er dem selv som skal reise på interrailtur, men en familie på 4 personer som interrailoppgaven spesifiserer. Elevene behandler også oppgaven som et reelt problem hvor de tallene de kommer frem til har en betydning for dem. Denne studien er et bidrag til oppfølging av LK20 med hensyn tildet tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring samt kjerneelementet modellering, og er i tillegg et bidrag til forskning som dokumenterer bruken og effekten av det.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleModellering og virkelighetsnær matematikk i gruppearbeid
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record