Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolheim, Oddny Judith
dc.contributor.authorHetland, Gunn Hege Elvira
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:38Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109909614:22106660
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036548
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvilke tiltak og tilpasninger norsklærere på mellomtrinnet kjenner til, for elever som strever i lesing – og i hvilken grad de benytter ulike tilpasninger innenfor klassens rammer. Oppgavens formål består i å beskrive læreres praksis i arbeid med svake lesere, og se dette i lys av teori og forskning på fagfeltet. Det teoretiske grunnlaget bygger på både anerkjente forskere og deres teorier, samt skolens rammeverk og lovverk. I denne oppgaven er datamaterialet samlet inn ved bruk av spørreskjema, som er en kvantitativ forskningsmetode. Spørsmålene brukt i spørreskjema er et åpent og to lukkede spørsmål. Spørsmålene er hentet fra spørreskjema sendt ut i regi av Engasjer-prosjektet, som er et samarbeidsprosjekt mellom Bærum kommune og Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning, Universitetet i Stavanger. De to lukkede spørsmålene i denne undersøkelsen er også benyttet i PIRLS 2016. Resultatene i denne oppgaven er basert på 220 informanter; norsklærere på mellomtrinnet. Disse resultatene ble behandlet i Excel. Oppgavens resultater viser at den største andelen av norsklærere på mellomtrinnet har kjennskap til ulike tiltak og tilpasninger i arbeidet med svake lesere, samt at flertallet av informantene ofte benytter disse. Noen lærere velger å ikke iverksette tiltak for svake lesere med det samme, noe som gir grunn til bekymring.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleNorsklæreres tiltak for å inkludere svake lesere i klasseromsundervisningen på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel