Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Ingrid
dc.contributor.authorJohannessen, Frida Sophie
dc.contributor.authorOmestad, Margit
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:23Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109909614:22424967
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036534
dc.description.abstractI Norge er det et stort fokus på utviklingen av et trygt og godt skolemiljø. Dette reguleres i opplæringsloven (1998) kapittel 9A. I 2017 ble skolens styringsdokumenter, i forhold til elevenes psykososiale miljø, skjerpet gjennom endringer i regelverket. Dette ga klare føringer og endret grunnlaget for mobbing og krenkelser i skolen. Til tross for dette rapporter elevundersøkelsen fra 2021 om at 6,6 prosent av elevene utsettes mobbing av andre elever (Utdanningsdirektoratet, 2021c). Det finnes lite forskning på elevens stemme inn mot temaet mobbing og forebyggingsarbeidet. Formålet med studien er å undersøke hvordan elever på 8. trinn forstår mobbing, og hva de mener skolen kan gjøre i arbeidet med å forebygge mobbing. Dette studeres på bakgrunn av deres uttalelser. Deretter drøftes 8.klassingenes meninger opp mot skolens styringsdokumenter om et trygt og godt skolemiljø, ulike diskurser omkring mobbebegrepet, forskning på dialog, hvordan det er å være ungdom og tiltak mot mobbing. I oppgaven benyttes kvalitativ metode til datainnsamlingen, med en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. Vi er forskningsassistenter i et aksjonsforskningsprosjekt. Datamaterialet er basert på transkribert materiale fra dialogmøter, gjennomført på 2 ulike skoler i Sør-Norge. Videre ble dataene analysert på bakgrunn av Braun og Clarke (2006) sine seks tematiske analysesteg. Vårt datamateriale blir presentert ut ifra tre hovedkategorier med tilknyttede underkategorier. Temaoverskriftene er: «Hvordan forstår elever på 8. trinn mobbing, «hvilke tiltak 8. trinn mener skolen bør gjøre i arbeidet mot mobbing» og «sladring kan hindre elever i å si ifra». Overordnede resultater viser at det er mange faktorer som spiller inn å elevenes forståelse av mobbing. Flere mener blant annet at handlingene er gjentakende og foregår over tid, og at det baseres på en subjektiv opplevelse. Når elevene foreslår ulike tiltak i forebyggingsarbeidet ønsker de at skolen skal følge med, gripe inn, ha god dialog med dem, samt hjemmet, og at de tas på alvor. I elevenes uttalelser trekker de også frem faktorer som kan gjøre det vanskelig for skolen å iverksette tiltak. Nettmobbing og sladring ble nevnt gjentatte ganger. Oppgaven fremhever viktigheten av at skolen i større grad inkluderer elevenes stemmer, i arbeidet med å skape et trygt og godt skolemiljø. Deres medvirkning i mobbetematikken bør vektlegges i større grad, fordi elevene har inngående kunnskap om sin egen livsverden (Forandringsfabrikken.no, 2018).
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvilken forståelse har elever på 8.trinn omkring mobbing, og hvilke tiltak mener de at skolen bør gjøre i forebyggende arbeid?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel