Browsing Master's theses in Teacher Education, level 5-10 by Title
Now showing items 118-137 of 165
-
Omsorgssvikt og relasjonsbygging
(Master thesis, 2022)Tema for oppgaven er omsorgssvikt og relasjoner, og hensikten med denne studien er å undersøke hvordan lærere kan skape en god relasjon til elever som har opplevd omsorgssvikt. Elever som har opplevd omsorgssvikt kan ofte ... -
Omsorgssvikt og relasjonsbygging
(Master thesis, 2022)Tema for oppgaven er omsorgssvikt og relasjoner, og hensikten med denne studien er å undersøke hvordan lærere kan skape en god relasjon til elever som har opplevd omsorgssvikt. Elever som har opplevd omsorgssvikt kan ofte ... -
Opportunities for reasoning and argumentation: Norwegian mathematics textbooks for grades 5-7
(Master thesis, 2022)Utdanningsdirektoratet (2019a; 2019b) states that reasoning and argumentation shall permeate the entire mathematics education, and as one of six core elements in the curriculum it is among the most important contents in ... -
Pedagogers erfaring med hesteassistert undervisning på kompetanseavdeling
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven ønsket jeg å se på hvordan hesteassistert undervisning foregår på kompetanseavdeling og hvilken påvirkning dette har på elevene som mottar tilbudet. Oppgaven starter med en gjennomgang av tidligere ... -
Portrayal of African American history in EFL textbooks: A mixed methods study of the representation of African American history in Norwegian lower secondary school EFL textbooks
(Master thesis, 2024)The purpose of this mixed methods study is to analyze how three distinct publishers portray African American history in English Foreign Language (EFL) textbooks for Norwegian lower secondary schools (8th- 10th grade) and ... -
Problemløsningsoppgaver i Scratch. En studie av elevers algoritmiske tenkning.
(Master thesis, 2023)Gjennom et utvalg på fire elever på 6. trinn, ser denne studien på hvordan algoritmisk tenkning kommer til uttrykk i arbeid med problemløsningsoppgaver i Scratch. Studien er en kvalitativ case-studie, hvor elevene har ... -
Problemløsningsoppgaver i Scratch. En studie av elevers algoritmiske tenkning.
(Master thesis, 2023)Gjennom et utvalg på fire elever på 6. trinn, ser denne studien på hvordan algoritmisk tenkning kommer til uttrykk i arbeid med problemløsningsoppgaver i Scratch. Studien er en kvalitativ case-studie, hvor elevene har ... -
Programmeringsoppgaver i matematikk-læremidler på 5. trinn
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler programmeringsoppgavers krav, relasjoner og programmeringskonsepter i matematikklæreverk fra forlagene Aschehoug, Cappelen Damm og Gyldendal på 5. trinn. Studien har sitt utgangspunkt i ... -
Radikalisering som undervisningstematikk i samfunnsfag på ungdomstrinnet - Utprøving og evaluering av et undervisningsopplegg fra Dembra
(Master thesis, 2022)I regjeringens handlingsplan fra 2014 ble Utdanningsdirektoratet gitt i oppdrag å utvikle læringsressurser om radikalisering og voldelig ekstremisme til bruk i ungdomsskole og videregående opplæring. Som et ledd i satsingen ... -
Reacting to the Past and student motivation
(Master thesis, 2022)This thesis investigates how Reacting to the Past (Reacting) affect student motivation in an English as a Foreign Language classroom (EFL classroom) in Norway. For the intervention I have collaborated with three fellow ... -
Reacting to the Past and Willingness to Communicate
(Master thesis, 2022)This thesis investigates how the American immersion pedagogy Reacting to the Past (Reacting) affects students who are normally not willing to communicate (WTC). An English as a foreign language (EFL) classroom includes ... -
Representasjoner i matematikk En kvalitativ studie om elevers arbeid med semiotiske representasjoner i geometri på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven har vært semiotiske representasjoner innenfor temaet geometri og analog programmering. Representasjon og kommunikasjon er et av kjerneelementene i den nye læreplanen for matematikk 1. – ... -
Representasjonsformer i undervisning
(Master thesis, 2023)Denne studien er en kvalitativ studie som undersøker hvilke sentrale aspekter som fremtrer i planlegging, gjennomføring og forbedring av et undervisningsopplegg ved bruk av ulike representasjonsformer, og hvordan elever ... -
Representasjonsformer i undervisning
(Master thesis, 2023)Denne studien er en kvalitativ studie som undersøker hvilke sentrale aspekter som fremtrer i planlegging, gjennomføring og forbedring av et undervisningsopplegg ved bruk av ulike representasjonsformer, og hvordan elever ... -
Role Play in the Norwegian EFL Classroom: Adapting a Reacting to the Past Game to the Norwegian 10th Grade Classroom in Accordance with the Subject Renewal 2020
(Master thesis, 2022)This thesis is a study of the American immersion pedagogy Reacting to the Past (RTTP) and how this pedagogy can be used in the Norwegian EFL classroom in lower secondary school. RTTP is a series of role playing games ... -
Role Play in the Norwegian EFL Classroom: Adapting a Reacting to the Past Game to the Norwegian 10th Grade Classroom in Accordance with the Subject Renewal 2020
(Master thesis, 2022)This thesis is a study of the American immersion pedagogy Reacting to the Past (RTTP) and how this pedagogy can be used in the Norwegian EFL classroom in lower secondary school. RTTP is a series of role playing games ... -
Samfunnfaget og teknologi: En dokumentanalyse av temaet teknologi i grunnskolens læreplaner i samfunnfag siden 1974
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan er temaet teknologi blitt fremstilt i grunnskolens læreplaner i samfunnsfag, og hvordan har dette endret seg siden Mønsterplanen fra 1974?». Bakgrunnen ... -
Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan spillet Minecraft kan være et verktøy og en arena for å møte, oppleve og lære om samisk samtidskunst i skolen. Det belyses også hva som kan gå tapt og oppstå i overføringen fra ... -
«Sånn vi gjør det, gjør vi jo for at det ikke skal være så synlig at noen elever er annerledes, så alle spiser den samme maten». En undersøkelse av hvordan mat- og helselærere tilrettelegger for religiøse spiseforskrifter i undervisningen.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål: Den norske skolen har fokus på respekt og like muligheter for alle elever, uavhengig av eksempelvis etnisitet eller religion. I tillegg skal skolen bidra til identitetsutvikling, noe som skal ta sted i ... -
"Sånn vi gjør det, gjør vi jo for at det ikke skal være så synlig at noen elever er annerledes, så alle spiser den samme maten». En undersøkelse av hvordan mat- og helselærere tilrettelegger for religiøse spiseforskrifter i undervisningen.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål: Den norske skolen har fokus på respekt og like muligheter for alle elever, uavhengig av eksempelvis etnisitet eller religion. I tillegg skal skolen bidra til identitetsutvikling, noe som skal ta sted i ...