Livsmestring i skolen. En kvalitativ studie av hvordan livsmestring blir forstått og hvordan det er tenkt implementert i skolen.
Abstract
Dagens barn og unge gir uttrykk for et voksende behov for praktisk kunnskap og ferdigheterfor å mestre livene sine, da de møter en rekke utfordringer som er vanskelige å håndtere påegenhånd (LBU, 2017). På bakgrunn av dette kom livsmestring inn som en en del av detverrfaglige temaene i lys av fagfornyelsen, og skal nå innføres i alle skoler i landet. Formåletmed med masteravhandlingen er å fremheve skolelederes og spesialpedagogisk koordinatorsperspektiver på livsmestring og hvordan det planlegges å arbeides med i skolen. Detforeligger lite forskning på fagfeltet i norsk kontekst, og styringsdokumentene gir få konkreteretningslinjer for hvordan arbeidet med livsmestring skal utformes. Dette gir rom for lokaletolkninger av hvordan dette skal gjøres i praksis.
Problemstillingen for oppgaven er som følger: Hvordan forstår skoleledere ogspesialpedagogisk koordinator livsmestring, og hvordan er det tenkt implementert i skolen?Studien har en kvalitativ tilnærming, der det er foretatt fire semistrukturerte intervjuer ved toulike skoler. Utvalget består av to rektorer, en inspektør og en spesialpedagogisk koordinator.
Funnene fra datamaterialet indikerer at livsmestring blir forstått som noe abstrakt ogkomplekst, men blir relatert til elevenes motstandskraft og det å mestre hverdagsligeutfordringer i livet. Psykisk helse blir også sett på som et vesentlig aspekt ved livsmestring avsamtlige av informantene, i tillegg til elevenes sosiale og emosjonelle ferdigheter. Et annethovedfunn er at det synes å være noen variasjoner angående hvordan livsmestring er tenktimplementert i skolen. I diskusjonen har det dermed vært hensiktsmessig å sammenliknearbeidet ved de to skolene, da funnene tilsynelatende indikerer noen essensielle forskjeller.Skole Vest fremhever arbeidet med elevenes individuelle mestringsstrategier som viktig, dersosiallærer og helsesøster har en vesentlig rolle i arbeidet med elevenes livsmestring. SkoleØst synes å se det systematiske arbeidet med et inkluderende vi-fellesskap med vekt pårelasjoner, som viktig i elevenes livsmestring. Et annet hovedfunn er at samtlige avinformantene ser det som viktig med en ledelse som legger til rette for god tverrfaglig ogtverretatlig samarbeid. Funnene viser også at skolene opplever å stå alene i dette arbeidet, ogønsker både andre yrkesgrupper inn i skolen, og et tettere samarbeid med andre etater. Itillegg fremkommer det et behov for mer spisset kompetanse på skolene, både angåendetematikken rundt livsmestring og kompetanse rettet mot elever med spesielle behov.