Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEsther Tamara Canrinus
dc.contributor.authorValderhaug, Linn-Kristin
dc.date.accessioned2022-09-21T16:25:40Z
dc.date.available2022-09-21T16:25:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109997043:69813900
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020454
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Det finnes lite forskningskunnskap om hvordan lærere reflekterer rundt og opplever deres profesjonelle arbeid med tilretteleggingen for elevers utvikling av bevegelsesglede og kroppslig læring. På bakgrunn av dette ønsker jeg å undersøke temaet nærmere gjennom denne studien. Hensikt: Denne studiens formål har vært å få et innblikk i hvordan kroppsøvingslærere tenker og erfarer det profesjonelle arbeidet med å tilrettelegge for elevers utvikling av bevegelsesglede og kroppslig læring. Problemstilling: «Hvilke refleksjoner gjør et utvalg lærere seg om elevers utvikling av bevegelsesglede og kroppslig læring i kroppsøving, og hvordan opplever de det profesjonelle arbeidet med å legge til rette for dette?» Metode: Gjennom kvalitative semistrukturerte intervjuer har fire lærere fra fire forskjellige skoler rundt om i landet bidratt til å belyse problemstillingen. Læreplanen i kroppsøving, teori om bevegelsesglede, kroppslig læring, samhandling og relasjon, tilrettelegging, vurdering, samt profesjonsteori har blitt brukt som rammeverk for analysen av intervjuene. Funn: Lærerne vektlegger at elevene gjennom kroppsøving får gode opplevelser med fysisk aktivitet slik at de kan finne glede i å være i bevegelse og aller fortsette å være aktiv også senere. De tolker begrepene bevegelsesglede og kroppslig læring på ulikt vis. Den viktigste profesjonelle kompetansen som lærerne fremhever, er evnen til å bygge gode relasjoner der en møter elevene med empatisk forståelse. Tilrettelegging i forhold til elevenes behov erfares som vanskelig fordi elevgruppa er så mangfoldig og sammensatt. Vurdering av elevene oppleves som noe av det mest krevende, og det tar tid fra annet arbeid, som tilrettelegging. Studien tyder også på at lærerne vektlegger elevenes innsats og ferdigheter mer enn deres læring når de vurderer, men samtidig virker de usikre rundt hva og hvordan de skal vurdere. Konklusjon: Lærerne opplever det profesjonelle arbeidet med å legge til rette for elevers utvikling av bevegelsesglede og kroppslig læring som krevende, hvor de stadig tar i bruk sitt skjønn og sin empatiske forståelse ved utfordrende situasjoner og etiske avveininger. Nøkkelord: profesjonell, lærer, kroppsøving, bevegelsesglede, kroppslig læring, samspill, tilrettelegging, vurdering, skjønn, empatisk forståelse og tillit
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleDen profesjonelle kroppsøvingslærer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel