Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVelibor Bobo Kovac
dc.contributor.authorAli Golmohammadi
dc.date.accessioned2022-09-21T16:25:37Z
dc.date.available2022-09-21T16:25:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109997043:10871698
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020450
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDette studie har hatt som mål å bidra til større innsikt i hvordan minoritetsspråklige lærlinger opplever egen motivasjon i lærlingtiden i lys av selvbestemmelsesteori. Studien inneholder opplevelser, erfaringer og utfordringer fra hverdagen som lærling. Formålet er å øke forståelsen og kunnskapen omkring hva som gir lærlingene økt motivasjon i lys av selvbestemmelsesteori. Frafallet på videregående skoler har vært stor i mange år, og særlig innenfor yrkesfagene. Det er betraktelig flere som slutter i løpet av året i yrkesfagene enn i studieforberedende utdanningsprogrammer. Det største frafallet skjer i overgangen fra skole til bedrift. Ser vi på statistikken for hvilken gruppe som faller ut er minoritetsspråklige elever høyt oppe (SSB, 2021). Dette studiet er en kvalitativ studie av fire minoritetsspråklige lærlinger som har gjennomført lærlingtiden som kokk. En slik prosess er veldig subjektivt, og dette studiet vil kun være et innsyn i hvordan det kan bli erfart av en bestemt gruppe mennesker. Dette studiet kan bidra til økt forståelse og kunnskap for lærere, fagledere, personalet og eventuelle andre lærlinger er i kontakt med. Det er gjennomført fire kvalitative intervjuer med mine informanter. Informantene har også hatt noe lik opplevelse av lærlingtiden, med forskjellige grad av motivasjon. Intervjuguiden i dette studiet er utformet etter selvbestemmelsesteori sine tre basisbehov som er autonomi, kompetanse og tilhørighet. Hovedfokuset i oppgaven ligger på Ryan & Deci sin selvbestemmelsesteori, og kobler dette mot motivasjonen lærlingene opplevde og forteller om omkring lærlingtiden. Funnene og resultatene i denne masteroppgaven indikerer på at det er rom for forbedring og tilrettelegging for å øke motivasjonen til lærlingene. Viktigheten av miljøet for lærlingene er noe som dukket mye opp, og tok mer plass lengre inn i oppgaven, og viser til viktigheten av å ta lærlingene på alvor der og da, ved å gi dem rom til å bidra, velge og føle seg som en del av et felleskap. Det er store individuelle forskjeller på mine informanter selv om alle fire hadde gjennomført lik utdanning, så er de forskjellige personer med forskjellige interesser og erfaringer. Denne masteroppgaven er ikke et fasitsvar på problemstillingen, men et forslag og innsyn i hvordan denne gruppen selv opplevde sin tid som lærling, og hvilke faktorer som bidro til å øke motivasjonen deres.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMotivasjon i lærlingtiden
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel