Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasebø Skarre, Turid
dc.contributor.advisorJensen Reier, Andreas
dc.contributor.authorRombolotto, Erika
dc.date.accessioned2022-09-21T16:25:34Z
dc.date.available2022-09-21T16:25:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109997043:64618199
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020446
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn I denne masteroppgaven skal jeg prøve å belyse et fenomen som angår det italienske skolesystemet, men som kan virke interessant internasjonalt: Montessorimetoden kan velges som pedagogisk metode også i det offentlige italienske skolesystemet. På den ene siden rangeres i dag skoler etter hvor godt elevene svarer på standardiserte tester, og det har blitt dette som skiller en god skole, eller en god lærer, fra en dårlig. På den andre siden trenger flere foreldre, lærere og elever et nytt pedagogisk perspektiv og velger ofte alternativer, bl.a. private institusjoner, som tilbyr alternative læringsmetoder. Problemstilling Formålet med denne masteroppgaven er å presentere fenomenet, analysere de normative retningslinjene som muliggjør prosessen, dvs. lover og konvensjoner, og bruke Bernsteins teori for å prøve å belyse årsaken til dette fenomenet og hva som ligger bak. Casestudien, som blir gjennomført i denne masteroppgaven som eksempel for å prøve å belyse problemstillingen, kan ikke føre til et absolutt svar, men skal introdusere en hypotese som eventuelt kan utvikles i videre forskning. Problemstillinger er derfor: Hvordan rekontekstualiseres montessorimetoden i det offentlige skolesystemet i Italia idag? Metode, forskningsdesign og utvalg Jeg benyttet et kvalitativt forskningsdesign med seks informanter som jeg intervjuet i Italia med et semistrukturert intervju. Gjennom spørsmålene delte informantene sin erfaring og sine tanker angående montessorimetodens anvendelse i det italienske offentlige skolesystemet. Kritisk teori og Bernsteins teori om pedagogiske identiteter og kodeteori støtter meg i analysen min. Funn Med hensyn til analysen min har montessorimetodens anvendelse i det italienske offentlige skolesystemet startet fra en forespørsel av familiene som tydeligvis trenger noe nytt for barna deres. Samtidig, befinner seg metoden innskrevet i den dagens pedagogiske tedensen, og kan, på en måte, utnytte situasjonen for å bli brukt oftere og oftere igjen, ikke bare i de private men også statlige skolene og utvikle seg videre. Opera Nazionale Montessori gjør sin del for å støtte denne prosessen. Konklusjon Det er vanskelig å komme til et absolutt svar til problemstillingen min. Allikevel, i lys av hva informantene fortalte, kan man forestille seg at montessorimetodens tilstedeværelse i det italienske offentlige skolesystemet vil vare i løpet av tid. Hvis den skal bli svakere, kan det være at den skal komme tilbake igjen slik allerede skjedde i løpet av tiden. Summary Background In this master's thesis I will try to shed light on a phenomenon that concerns the Italian school system, but which can have an interesting international effect: Montessori method can also be chosen as a pedagogical method in the public Italian school system. On the one hand, schools today are ranked according to how well students respond to standardized tests, and this has become what separates a good school, or a good teacher, from a bad one. On the other hand, more parents, teachers and students need a new pedagogical perspective and often choose alternatives, e.g. private institutions, which offer alternative learning methods. Research question The purpose of this master's thesis is to present the phenomenon, analyze the normative guidelines that enable the process, i.e. laws and conventions, and use Bernstein's theory to try to shed light on the cause of this phenomenon and what lies behind it. The casestudy, which is carried out in this master's thesis as an example, can not lead to an absolute answer, but should introduce a hypothesis that can possibly be developed in further research. Issues are therefore: How can Montessori method be recontextualized in the public school system in Italy today? Method, design and selection I used a qualitative research design with six informants that I interviewed in Italy with a semi-structured interview. Through the questions, the informants shared their experience and thoughts regarding the application of Montessori method in the Italian public school system. Critical theory and Bernstein's theory of pedagogical identities and code theory support me in my analysis. Discovery With regard to my analysis, the application of Montessori method in the Italian public school system started from a request from the families who obviously need something new for their children. At the same time, the method is enshrined in the current pedagogical tendency, and can, in a way, exploit the situation to be used more and more often again, not only in private but also public schools and develop further. Opera Nazionale Montessori does its part to support this process. Conclusion It is difficult to find an absolute answer to my research question. Nevertheless, in light of what the informants said, it is conceivable that the Montessori method's presence in the Italian public school system will last for some time. If it is going to get weaker, it may be that it will come back again as already happened over time.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleVelkommen tilbake, Maria Montessori! En casestudie om hvordan montessorimetoden rekontekstualiseres i det offentlige skolesystemet i Italia idag.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel