Kritisk ernæringsfremmende allmenndannelse og generell ernæringskunnskap blant unge mellom 16-24 år med ulik kostholdspraksis
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3020440Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Bakgrunn: Interessen for vegetarmat er økende og stadig flere unge gjør endringer i sine matvaner for å få et mer bærekraftig kosthold. Samtidig mottar unge store mengder uregulert kostholdsinformasjon som kan være utfordrende å forholde seg til. Sammenlagt setter dette krav til unges kritiske ernæringsfremmende allmenndannelse og generelle ernæringskunnskap.
Hensikt: Å kartlegge grad av kritisk ernæringsfremmende allmenndannelse og generell ernæringskunnskap blant unge mellom 16-24 år med ulik kostholdspraksis (vegansk, vegetarisk, semi-vegetarisk og altetende), samt utforske prediktorer for unges kritiske ernæringsfremmende allmenndannelse og ernæringskunnskap.
Metode: Utvalget består av 129 deltakere mellom 16-24 år (14 veganere, 13 vegetarianere, 43 semi-vegetarianere og 59 altetende) rekruttert gjennom et bekvemmelighetsutvalg. Et spørreskjema ble anvendt for å kartlegge bakgrunnsvariabler, kritisk ernæringsfremmende allmenndannelse og generell ernæringskunnskap. One-way analysis of variance og Kruskal-Wallis test ble brukt for å undersøke forskjeller mellom de ulike kostholdspraksisene. En standard multippel regresjonsanalyse ble utført for å utforske prediktorer for unges kritiske ernæringsfremmende allmenndannelse og ernæringskunnskap.
Resultater: Deltakerne hadde en moderat grad av kritisk ernæringsfremmende allmenndannelse og ernæringskunnskap. Et vegansk kosthold var forbundet med høyere grad av kritisk ernæringsfremmende allmenndannelse, sammenliknet med altetende. Det ble funnet en svak sammenheng mellom grønnsaksinntak og høyere ernæringskunnskap. En høyere alder var forbundet med en høyere grad av både kritisk ernæringsfremmende allmenndannelse og generell ernæringskunnskap.
Konklusjon: Det er et potensiale for forbedring i unges grad av kritisk ernæringsfremmende allmenndannelse og ernæringskunnskap. Undersøkelsens funn understreker viktigheten av å særlig utruste de yngre med en kritisk ernæringsfremmende allmenndannelse og generell ernæringskunnskap.
Nøkkelord: kritisk ernæringsfremmende allmenndannelse, ernæringskunnskap, ungdom, plantebasert kosthold