Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLinda Gurvin Opheim
dc.contributor.authorRummelhoff, Kari-Anne Bjørnø
dc.date.accessioned2022-09-21T16:23:53Z
dc.date.available2022-09-21T16:23:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:108222816:51796375
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020322
dc.description.abstractI denne masteroppgaven forskes det på hvordan lærere kan skape motivasjon i matematikk gjennom formativ vurdering. Dette gjøres gjennom en aksjonsforskning med tre faser, og for å undersøke elevenes motivasjon i formative vurderingssituasjoner har jeg gjennomført en spørreundersøkelse, observasjon av vurderingssituasjonene og semistrukturerte intervju. Dette er gjennomført i etterkant av to vurderingssituasjoner. Den første vurderingssituasjonen var en samarbeidsvurdering, mens den andre vurderingssituasjonens organisatoriske form og innhold ble bestemt av elevene. Forskningen er gjennomført i tre elevgrupper på to ungdomsskoler, og målet for forskningen er at lærerne skal videreutvikle sin vurderingspraksis i matematikk. Teorien som blir brukt for å belyse problemstillingen «Hvordan kan lærere skape motivasjon i matematikk gjennom formativ vurdering?» er ulike teorier om motivasjon som Selvbestemmelsesteorien (Ryan & Deci, 2002), teori om målorientering (Dweck, 1986; Elliot & Harackiewicz, 1996), teori om mestringsforventing (Bandura, 1994) og didaktisk kontrakt (Brousseau, 2002). I tillegg belyses begrepet formativ vurdering gjennom Black og Wiliams (2009) og Wiliam og Thompsons (2007) nøkkelprinsipper for formativ vurdering og Bell og Cowies (2002) rammeverk for planlagt og interaktiv formativ vurdering. For å analysere og drøfte resultatene har jeg benyttet Engeströms (2015) modell av tredjegenerasjons aktivitetsteori. Jeg har også utviklet et analyseredskap med utgangspunkt i Wæge og Nosrati (2018) sine kjennetegn på motivasjon, og Ryan og Deci (2000a) sine kategorier for indre og ytre motivasjon. Ved hjelp av dette verktøyet har jeg gjennomført et avsluttende intervju som tredje fase i aksjonsforskningen. Intervjuet er gjennomført med en elev fra hver av motivasjonskategoriene i Selvbestemmelseskontinuumet (Gagné & Deci, 2005). Elevene blir analysert ved hjelp av aktivitetsteori for bedre å kunne forstå de ulike spenningene innad og mellom lærer og elevers aktivitetssystem. Resultatet av forskningen tyder på at lærer kan skape økt motivasjon gjennom bruk av formativ vurdering i matematikk ved å bruke samarbeid i vurderingssituasjonen. På den måten kan læreren fasilitere en læringsprosess som øker elevmedvirkningen, gjør elevene mer ansvarlige for egen læring samt at elevene opplever å ha reell medvirkning på egen skolehverdag. Denne vurderingsformen bryter i stor grad med den didaktiske kontrakten, og gir mulighet for reforhandling av denne.  
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvordan kan lærere skape motivasjon i matematikk gjennom formativ vurdering?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel